• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
– Det gäller att göra något som sticker ut, säger dekoratören Anette Bergh, i färd med att smycka ett av Malmös många tomma butiksfönster. Foto: Hans Larsson/SVT

Pimpade skyltfönster i Malmö ska dämpa ödsligheten när butiker stänger

Publicerad

Malmö stad satsar på att fylla tomma skyltfönster med nytt innehåll. Via kommunalt delägda Malmö Citysamverkan genomförs nu en ansiktslyftning på några av dem.

– Vi vill använda fönstren till någonting positivt, säger organisationens vd Pia Sandin.

På många håll längs Malmös shoppingsstråk gapar skyltfönstren tomma efter att butiker lagt ner eller flyttat. Tanken är nu att turister och Malmöbor ska få en bild av vad som händer i staden när de går genom centrum.

– Det kan handla om utbudet i Malmö och platser värda ett besök, säger Pia Sandin.

Till en början handlar det om tre fönster men de kan bli fler beroende på tillgång. Sandin parerar dock noga frågorna om butiksdödens betydelse för satsningen.

”Inget stort problem”

– Om man jämför Malmö med många andra städer i Sverige så har vi inget stort problem, säger hon.

Först ut är ett tidigare tomt butiksfönster på Hamngatan, som draperades med ”Mello-tema” samma vecka som Melodifestivalen hölls i Malmö.

– Det sägs att man bara har tre sekunder på sig att väcka uppmärksamhet med ett skyltfönster, då gäller det att göra något som sticker ut, säger dekoratören Anette Bergh.   

Se klippet om Malmös satsning på pimpade skyltfönster.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.