På många håll längs Malmös shoppingsstråk gapar skyltfönstren tomma efter att butiker lagt ner eller flyttat. Tanken är nu att turister och Malmöbor ska få en bild av vad som händer i staden när de går genom centrum.
– Det kan handla om utbudet i Malmö och platser värda ett besök, säger Pia Sandin.
Till en början handlar det om tre fönster men de kan bli fler beroende på tillgång. Sandin parerar dock noga frågorna om butiksdödens betydelse för satsningen.
”Inget stort problem”
– Om man jämför Malmö med många andra städer i Sverige så har vi inget stort problem, säger hon.
Först ut är ett tidigare tomt butiksfönster på Hamngatan, som draperades med ”Mello-tema” samma vecka som Melodifestivalen hölls i Malmö.
– Det sägs att man bara har tre sekunder på sig att väcka uppmärksamhet med ett skyltfönster, då gäller det att göra något som sticker ut, säger dekoratören Anette Bergh.
Se klippet om Malmös satsning på pimpade skyltfönster.