Nya bluffen: Bedragare ringer upp och lovar elkunder pengar tillbaka

Uppdaterad
Publicerad

Ett hundratal Eonkunder har utsatts för bedrägeriförsök de senaste dagarna. Bedragarna ringer upp och säger att elfakturan blivit fel och att kunderna ska få pengar tillbaka. För att pengarna ska betalas ut, måste kunden legitimera sig med bank-id eller bankdosa.

– Tro dem inte. Det är inte sant. Vi går aldrig till väga på det sättet, säger Mikael Bladh, chef på Eon.

I förra veckan presenterade regeringen och Svenska Kraftnät ett förslag på elpriskompensation för de höga elräkningar som varit den senaste tiden. Först när förslaget är beslutat, kommer Eon att informera sina kunder om hur utbetalningen ska ske.

– Det kommer inte att ske per telefon. Vi kommer inte att ringa våra kunder om elpriskompensation, säger Mikael Bladh, chef för fakturering och betalning på Eon.

Elpriserna i Skåne

Han uppmanar alla till försiktighet vid användning av bank-id.

Nya sätt att luras

En del av kunderna som utsatts för bedrägeriförsök har kontaktat Eon direkt. Eon har även haft kontakt med de företag som tillhandahåller tjänster för digital signering. Eon uppmanar alla kunder som drabbats att polisanmäla händelserna.

– Vi tycker det är förskräckligt att man passar på att utnyttja situationen. Den här typen av bedrägerier flyttar från område till område. Det är därför som vi nu vill varna våra kunder, säger Mikael Bladh, och fortsätter:

– När någon begär att du ska legitimera dig, ska du alltid vara försiktig. Kontrollera alltid noggrant att det är rätt part som du signerar mot. Vi uppmanar aldrig våra kunder att avvända bankdosa eller uppge bankkontonummer.

Se mer i videoklippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Elpriserna i Skåne

Mer i ämnet