I förra veckan presenterade regeringen och Svenska Kraftnät ett förslag på elpriskompensation för de höga elräkningar som varit den senaste tiden. Först när förslaget är beslutat, kommer Eon att informera sina kunder om hur utbetalningen ska ske.
– Det kommer inte att ske per telefon. Vi kommer inte att ringa våra kunder om elpriskompensation, säger Mikael Bladh, chef för fakturering och betalning på Eon.
Han uppmanar alla till försiktighet vid användning av bank-id.
Nya sätt att luras
En del av kunderna som utsatts för bedrägeriförsök har kontaktat Eon direkt. Eon har även haft kontakt med de företag som tillhandahåller tjänster för digital signering. Eon uppmanar alla kunder som drabbats att polisanmäla händelserna.
– Vi tycker det är förskräckligt att man passar på att utnyttja situationen. Den här typen av bedrägerier flyttar från område till område. Det är därför som vi nu vill varna våra kunder, säger Mikael Bladh, och fortsätter:
– När någon begär att du ska legitimera dig, ska du alltid vara försiktig. Kontrollera alltid noggrant att det är rätt part som du signerar mot. Vi uppmanar aldrig våra kunder att avvända bankdosa eller uppge bankkontonummer.
Se mer i videoklippet ovan.