Det var i fredags som den antisemitiska ramsan ropades av några av de personer som var med i protesterna. De ska ha knutit nävarna och skrek ”Judar kom ihåg Khaybar, Mohammads armé återvänder”. Enligt Judiska Centralrådet anspelar ramsan på ett slag mellan muslimer och judar år 628, och slagorden tolkas som uppmaning ”till mord och utrensning av judar”, skriver rådet på sin webbplats.
– Vi kommer att utreda det här, säger polisens presstalesperson Ewa-Gun Westford.
Flera filmer från händelsen har lagts ut på sociala medier och polisens underrättelseenhet undersöker saken, enligt Westford.
Hos judiska församlingen har man märkt av upprörda reaktioner från judar i och utanför Malmö.
– Det är klart att när något sådant händer så funderar fler judar på om de ser en framtid i Malmö, säger Fredrik Sieradzki.
Han betonar att församlingen har ett bra samarbete med muslimska församlingar och organisationer, främst genom föreningen Amanah, och att muslimska religiösa ledare arbetar hårt med den här frågan.
– Det är ju inga goda krafter som vill att det här ska hända. Men det här visar samtidigt att vi har en lång väg kvar att gå, säger han.
Arbetet tar tid
Förra veckan samlades företrädare för alla trossamfund och för de politiska partierna för att manifestera enighet i samband med den planerade koranbränningen i Malmö.
– Det här är ett arbete som tar tid, förändringen sker inte över en natt, säger Fredrik Sieradzki.
– Det är en väg framåt som har en rejäl uppförsbacke. Men i det här läget måste vi sluta oss samman ännu mer och hela Malmö måste jobba tillsammans.