Totalt har sex anställda fått ta emot 593 samtal, men av dessa var 514 felringningar. Foto: Johan Nilsson/TT

Prischocken för Skånetrafikens trygghetslinje – 94 000 kronor per samtal

Uppdaterad
Publicerad

De två senaste åren har otrygga resenärer kunnat ringa Skånetrafikens trygghetslinje.

Totalt har sex anställda fått 79 samtal som rör otrygghet – till en kostnad på över 94 000 kronor per samtal.

Under 22 månader har Skånetrafiken haft en trygghetslinje dit oroliga resenärer kan ringa.

Totalt har sex anställda fått ta emot 593 samtal, men av dessa var 514 felringningar. Majoriteten av de 79 samtal som rör otrygghet har kommit in dagtid och varje samtal har kostat drygt 94 000 kronor, rapporterar Kristianstadsbladet.

Enligt en utvärdering, som tidningen har tagit del av, har de flesta av de 79 samtalen kommit från otrygga personer. Det har exempelvis rört sig om en man som kände sig ensam på en buss och en kvinna som ville ha sällskap vid en öde busshållplats.

Förslag om nedläggning

I de fall där det har varit hotfulla situationer, exempelvis berusade personer som uppträtt illa, har trygghetslinjen inte kunnat agera. Det finns även exempel på att linjen haft en negativ påverkan i vissa situationer – personerna i fråga borde ha larmat polisen i ett första läge.

Den totala kostnaden för pilotprojektet uppgår till augusti i år till 7,5 miljoner kronor, varav 4,1 miljoner är personal- och utbildningskostnader och 3,3 miljoner kronor har gått till informationskampanjer.

Trygghetslinjen är fortsatt i gång, men förslaget till Region Skånes kollektivtrafiknämnd är att verksamheten läggs ner.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.