Domen med det hisnande beloppet avkunnades på torsdagen. Samtidigt avvisades skadeståndskravet på övriga delägare, två rederier i Nederländerna.
Det var den 4 november 2012 som kraftöverföringen försvann i högspänningsledningen Baltic Cable, som går mellan Trelleborg och Lübeck i Tyskland.
Stopp i en månad
Avbrottet varade i över en månad, och snart pekades det nederländska lastfartyget ut som boven i dramat.
Med hjälp av Kustbevakningen kunde fartygets positioner registreras till en plats i anslutning till kabeln. Ägarna stämdes.
Enligt Baltic Cable hade kabeln skadats av fartygets ankare. Bolaget hävdade att det rörde sig om grov oaktsamhet, eftersom det rådde ankringsförbud i området och eftersom fartyget saknat erforderligt sjökort.
Skadats av ankaret
Tingsrätten konstaterar att kabeln låg i en s-form på botten och hade skadats av ankaret. Däremot finns inget som styrker att sjökort saknats. Därför handlar det inte om grov oaktsamhet.
Däremot var det ”oaktsamt” att ankra där, när fartyget fick motorproblem, menar tingsrätten. Man borde insett att det var förbjudet och att en kabel låg där.
Privatperson ansvarig
Fartyget ägs till hälften av en privatperson och resten av två holländska rederier. Efter visst bryderi om vem som var den ansvarige redaren, kom tingsrätten fram till att privatpersonen är den som ska betala skadeståndet. Kravet på rederierna avvisas, och Baltic Cables ägare ska betala deras rättegångskostnader.
110 miljoner kronor
Malmö tingsrätt dömer hälftenägaren att betala 10,9 miljoner euro, vilket motsvarar 110 miljoner svenska kronor. Pengarna ska täcka den skada som Baltic Cable drabbats av.
SVT Nyheter har talat med redarens juridiska ombud, Werks advokatbyrå i Göteborg, som avböjer att kommentera domen.
Baltic Cable
Baltic Cable är en 250 kilometer lång sjökabel. Den går på Östersjöns botten från Trelleborg till Lübeck och länkar ihop kraftnäten i Sverige och Tyskland.
Kabeln togs i drift 1994 och var då den näst längsta högspänningskabeln i världen. Den ägs av ett aktiebolag med säte i Malmö.