Person i brun jacka på matmarknaden på Möllevångstorget.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Lina Çelen ser det inte som en utmaning att bojkotta de större livsmedelskedjorna. Foto: Rut-Anna Nilsson

Så bojkottar Malmöborna matjättarna: ”Bara att tänka efter lite mer”

Publicerad

En kampanj på sociala medier uppmanar svenskarna att bojkotta de stora livsmedelskedjorna under vecka 12. Då letar sig Malmöborna till alternativen. Och mindre handlare ser hoppas på ökad försäljning.

På Möllevångstorget handlar flera Malmöbor på torghandeln för att bojkotta de stora livsmedelskedjorna. Kampanjen har spridit sig i hela Sverige för att uppmärksamma de ökade priserna i matvarubutikerna.

– Jag ser det som en utmaning att inte gå in i någon av de större butikerna på en vecka, säger Anne-Christine Buch.

Bojkotten av matvarujättarna

Lina Çelen brukar ofta handla på torghandeln och ser ingen utmaning i att bojkotta de större livsmedelskedjorna. Malmös utbud av mindre butiker gör det lättare att vända sig till andra alternativ.

– Det finns mer än nog. Det är bara att tänka efter lite mer, säger Lina Çelen.

Bagdad kött är en mindre matbutik som inte är knuten till någon kedja. Där förväntar man sig fler kunder under veckan.

– Vi förväntar oss 20-30 procent ökad försäljning den här veckan, säger Amir Ghaimas som äger matbutiken.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Bojkotten av matvarujättarna

Mer i ämnet