– Vi har haft ett flertal störningar under morgonen och förmiddagen och de har påverkat varandra, säger Göran Holmberg,verksamhetssamordnare på Trafikverket.
Största problemet var att ett tåg stannade i Citytunneln under Malmö och stod stilla där i 1,5 timme. Under den tiden så halverades spårkapaciteten och tågen fick stå i kö för att kunna passera. Situationen förvärrades av Trafikverkets nya planeringsvertyg.
– Vi har helt enkelt inte tillräckligt många i personalen som är utbildade i det nya systemet och det gjorde att vi inte kunde leda om trafiken på det sättet som vi brukar. Det ökade på förseningarna, säger Göran Holmberg.
Lägre hastighet ökade förseningarna
Men det blockerande tåget var inte Trafikverkets enda problem under morgonen. I Eslöv var det flera vägbommar som inte gick ner som de skulle och därmed måste tågen sänka hastigheten kraftigt när de passerade.
– När det blir snö i plankorsningarna så kan det bli sådana problem och vi måste sätta säkerheten först. Men tåg som går långsamt ökar förstås på förseningarna, säger Göran Holmberg.
Snöklumpar i växlarna
I nordvästra Skåne har det också varit problem med signaler, både vid Perstorp och på sträckan mellan Åstorp och Billesholm.
– Det behöver inte vara själva signalen som är trasig. Ofta handlar det om att det fastnat isklumpar i växlarna och då känner systemet att här går det inte att köra vidare.