Efter att elsparkcyklarna minskat kraftigt under coronavåren återvänder de nu med besked. I Stockholm har antalet ökat med 1 000 fordon bara under den senaste månaden och i Göteborg beräknas man vara tillbaka på 4 000 elsparkcyklar. Lika många som vid toppnoteringen i höstas. Samtidigt väcks frågan om hur förekomsten av de eldrivna sparkcyklarna ska regelras.
– Det är klart att det kan se lite skräpigt ut. Men man har ju ett socialt kontrakt, ett ansvar att ställa de fint på trottoaren någonstans så det är det jag brukar göra, säger elsparkcykelåkaren Fredrik Callinggård i Malmö.
Krävs tillstånd eller inte?
Det pågår en diskussion om uthyrarna kan krävas skaffa tillstånd för att få ställa ut elsparkcyklarna. I Malmö vill man som första kommun göra en ändring i den lokal ordningsstadgan för att göra utställandet av varje enskild elsparkcykel tilllståndspliktigt. Det skulle i så fall kosta uthyrarna 1 800 kronor per elsparkcykel och år.
– Vår bedömning är att det går att reglera i ordningsstadgan, och vi är beredda att driva det väldigt, väldigt långt för att få vår vilja igenom, säger Anders Schönström (S), ordförande för tekniska nämnden i Malmö.
Från Transportstyrelsens håll är man däremot inte lika säker.
– Om man tar upp en stor del av det offentliga rummet tror jag absolut att det är tilllståndspliktigt. Men gäller det enstaka fordon som parkeras enligt gällande regler, så är det kanske inte det, säger Pernilla Bremer på Transportstyrelsen.
Utredning på uppdrag av regeringen
Transportstyreksen har sedan hösten 2019 i uppdrag av regeringen att se över behovet av trafiksäkerhetshöjande åtgärder för bland annat elsparkcyklar.
– Om de här fordonen inte är hållbara och trafiksäkra idag, vad i infrastrukturen kan då förändras? säger Pernilla Bremer som leder utredningsuppdraget.