För bara en vecka sedan dog en 25-årig man och en ung kvinna skadades allvarligt när en elsparkcykel kolliderade med en bil i Bordeaux i västra Frankrike.
Tidigare har minst fem dödsfall inträffat i Frankrike i olyckor som involverar de populära fordonen. För att få bukt med problemet skärps nu lagarna i Frankrike. Och flera av dem börjar gälla med start i dag lördag.
Nya regler
De nya reglerna innebär bland annat:
- Att det blir förbjudet att framföra elsparkcyklar på trottoarer förutom på särskilda utvalda platser – och då bara i gångfart.
- Att en åldersgräns på 12 år införs.
- Att bara en passagerare tillåts färdas på elsparkcyklar.
- Att det blir förbjudet att använda mobil eller hörlurar samtidigt som man kör elsparkcykel.
- Att man måste använda cykelbanor om möjligheten finns.
- Att förare som kör på vägar som tillåter högre hastigheter måste bära hjälm samt kläder med god synlighet.
Från och med sommaren 2020 väntas dessutom nya hastighetsbegränsningar träda i kraft.
Överträdelser av de nya reglerna ger böter på 135 euro och överskridande av den högsta tillåtna hastigheten kan bestraffas med upp till 1 500 euro i böter, det vill säga omkring 15 000 svenska kronor, skriver BBC.
Transportstyrelsen utreder
Även Sverige har drabbats av flera allvarliga olyckor, en med dödlig utgång under 2019. I början av oktober i år meddelade infrastrukturminister Thomas Eneroth att Transportstyrelsen fått i uppdrag att se över situationen i med elsparkcyklar i hela landet.
En beskrivning av regelverken för eldrivna enpersonfordon ska redovisas senast den 29 mars nästa år. En beskrivning av tillståndet gällande olyckor och olyckstillbud ska redovisas senast den 1 november 2020. Senast den 1 mars 2021 ska en slutgiltig redovisning lämnas.