Henric Carlsson, hotelldirektör Elite Hotels

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hotelldirektören Henric Carlsson berättar att smitningar från notan händer varje dag. Se videon för att höra de vanligaste sätten. Foto: Bernard Mikulic/SVT

Vanligaste sätten att smita från notan – hotelldirektören berättar

Publicerad

Problemen med gäster som smiter från notan på har ökat, menar Henric Carlsson, direktör på Elite Hotels i Malmö. Det är också vanligt att folk låtsas vara hotellgäster och tar för sig av frukostbuffén.

Enligt Henric Carlsson, hotelldirektör på Elite Hotels, har de fått införa hårdare kontroller för att motverka bedragare. Allt från personer som utger sig själva för att vara en hotellgäst för att kunna äta från frukostbuffén till att ljuga om användning om minibaren.

– Det kanske händer något varje dag, säger Henric Carlsson.

Springnotan i Malmö

– Nu är det mycket förskottsbetalning av hotellrum, och vi måste kontrollera att allt stämmer och är rätt, säger Henric Carlsson.

Balans mellan gästvänlighet och kontroll

För hotellbranschen gäller det att hitta balansen mellan gästvänlighet och service samtidigt som man upprätthåller säkerhet och kontroll.

– Är det någon gäst som tycker att de inte fått upplevelsen de vill ha när vi kontrollerar om de bör vara där eller har ett giltig betalningsmedel, då är jag ledsen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Springnotan i Malmö

Mer i ämnet