Bildens vänstra sida visar en starkt belyst skylt med texten ”Apotek” i grönt, vilket indikerar en apotekslokal. Den högra sidan visar en kvinna med ljusa långa hår och glasögon, som sitter i ett rum med vita väggar och fönster. Apotek, läkemedel, medicin, prisskillnad

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Vi förstår att det blir konstigt för kunder, och vi vill ha gapet så litet som möjligt”, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apoteket Hjärtat. Foto: SVT

Apotekschefen om stora prisskillnaden mellan butik och online: ”Förstår att det är svårt att förstå”

Publicerad

Konkurrensen bland apoteken har hårdnat sedan avregleringen, något som pressat priserna – och fått apoteken att införa en slags hybridlösning. Samma produkt – från samma hylla – med helt olika priser.

– Känner man att priset är det viktigaste så är det e-handeln man ska välja, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på apoteket hjärtat

Samtliga apotek som SVT pratat med säger att konkurrensen med nätapoteken har pressat priserna extremt hårt. Att priserna online är lägre än i butiken är därför naturligt.

Det konsumenter kanske inte känner till är att man kan få onlinepriser även i butiken – via den så kallade expressleveransen. Då förbeställer du online – och låter personalen plocka ihop varorna åt dig.
Kort därefter kan du hämta ut dina varor – från ditt lokala apotek – men ofta till mycket lägre pris.

Tre förpackningar med läkemedel hålls upp. Den vänstra förpackningen är för Pronaxen 250 mg, den i mitten är en nässpray och den högra är för Loratadin Orif. Bakgrunden visar en oskarp miljö som tyder på en utomhus- eller offentlig plats. Apotek, läkemedel.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
SVT förbeställde några vanliga receptfria läkemedel från de fyra största apoteken i landet och jämförde priserna. Skillnaderna är stora. Foto: Rebecca Karlsson/SVT

Känner kunden inte till detta så kan alltså två personer som går in samtidigt på apoteket få betala helt olika priser för samma vara – med risken för att kunden känner sig blåst på pengar.

Annika Svedberg är chefsapotekare på Apotek Hjärtat, och hon säger att hon förstår att det kan bli konstigt för kunderna.

Hur motiverar ni att samma vara kostar olika då?

– I och med den hårda konkurrensen tycker vi att tjänsten med expressleverans inom två timmar är en bra extraservice även fast det naturligtvis inte är det bästa affärsmässiga för oss. Men det är ett sätt att stå sig i konkurrensen med de rena e-handelsaktörerna, säger Annika Svedberg chefsapotekare på apoteket hjärtat.

Konsumenternas medvetenhet

Men flera konsumenter som SVT pratat med är inte medvetna om apotekens hybridlösning. Detta är heller inget som apotekspersonalen nämner i samband med ett besök.

– Vi lyfter webben men sen pratar vi inte så mycket om priser. Det kan kunde själv se när dem är inne på webben. Att det är billigare på e-handeln är allmänt känt i dag.

Men det kanske inte är lika allmänt känt att man har möjlighet att få samma vara till ett annat pris?

– Det beror på vad du har beställt och vilka leveransalternativ som kommer upp eftersom inte alla produkter finns i lager på alla apotek. Så det kan vi inte säga till en kund att ”gör si eller så med din leverans”.

Apoteksföreningen ”Utnyttja prispressen”

Sveriges apoteksförening stämmer in i att konkurrensen har hårdnat, speciellt efter att apoteksmarknaden avreglerades. Samtidigt upplyser de om att vara en aktiv konsument.

– Var medveten om att det är såhär marknaden fungerar och utnyttja det till din fördel som konsument, säger Johan Wallér, vd på apoteksföreningen.

Hör vilka råd som branchföreningen ger till konsumenter i klippet nedan

En hand sträcker sig fram för att ta emot en produkt inslagen i grön förpackning med en logotyp som syns tydligt. I bakgrunden finns ett affärsdisken.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
– Ett sådant här reportage kan upplysa människor om att det är så här det fungerar, säger Johan Wallér. Foto: Arta Tahiri/SVT

Så har SVT tittat på prisskillnaden

Vi har undersökt priserna på några av de vanligaste egenvårdsprodukterna i ett husapotek. Priserna jämfördes på de fyra största apotekskedjorna i Sverige via deras webbplatser under vecka 38, 2024.

SVT har köpt en vara från varje apotek: Apoteket Hjärtat, Apoteket, Kronans Apotek och Apoteket Doz.

Prisskillnaderna på egenvårdsprodukter varierar från några kronor upp till 20 kronor eller mer.

I inslaget ovan har vi jämfört priserna på följande produkter: Alvedon värktablett (paracetamol), Pronaxen NSAID (naproxen), Otrivin nässpray (xylometazolin) och Loratadin Orifarm antihistamin (loratadin).

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.