Det slår Statens Haverikommission fast i sin rapport som kom under tisdagen.
Fartyget var lastat med bilar och på väg från Tyskland till Södertälje när det gick på grund utanför Västervik på morgonen den 23 juli förra året. Inga personer skadades men skador på skrovet gjorde att närmare 50 ton tjockolja läckte ut från fartyget.
Efter olyckan inleddes en närmare två veckor lång räddningsinsats av Kustbevakningen och räddningstjänsten. Dessutom tog det flera veckor att sanera oljeskadade stränder. Under räddningsarbetet togs närmare 30 ton tjockolja upp. En stor del av oljan som läckte ut saknas fortfarande.
Avvek från rutten
Olyckan föregicks av att fartyget hade avvikit från den planerade rutten utan att ändringen hade registrerats. Överstyrman var ensam på bryggan när olyckan inträffade. På kvällen innan hade han och andra i besättningen druckit alkohol. Enligt rapporten så berodde olyckan på att han inte klarat av att köra fartyget, på grund av att han var onykter. Otillräcklig bemanning på bryggan ska också ha spelat in.
Luktade alkohol
Efter grundstötningen kom fartygets befälhavare upp på bryggan och kände då att överstyrman luktade alkohol. Det visade sig att han hade 1,15 promille i blodet.
Efter händelsen har åtgärder vidtagits av bland annat berörda myndigheter och rederiet. Bland annat har rederiet infört rutiner kring befälsmöten. Utöver de åtgärderna rekommenderar haverikommissionen bland annat att Transportstyrelsen, Kustbevakningen och Sjöfartsverket utvecklar en bättre samverkan med övriga aktörer inför liknande händelser.