Keijo Karlsson har själv bevittnat flera olyckor på vägen.
– Det lät pang, pang, pang. Sedan stod det en bil trädgården. Ur bilen kliver en kvinna utan skor, som är mirakulöst oskadd. Men bilen var ett fyrkantigt paket skrot, säger han.
– Två månader senare hände samma sak igen. Men det var en lastbil som kom från andra hållet.
Har sett många olyckor
Väster om Urshult, där Keijo Karlsson bor, kommer en tvär kurva precis efter en lång raksträcka och samtidigt smalnar vägen av, marginalen från vägbanan till diket är några decimeter. Just den kurvan har inte framstått som felkonstruerad enligt SVT:s analys, men den upplevs som feldoserad enligt Keijo Karlsson. Där har han också sett flera olyckor – bland annat en dödsolycka.
– Sju, åtta bilar åker av vägen här varje år, på den här sexkilometersbiten.
SVT granskar osäkra kurvor
En handfull av kurvorna längs den nästan 10 mil långa vägsträckan som SVT Nyheter och Uppdrag granskning har analyserat är feldoserade. Men väg 120 är olycksdrabbad, på den sträckan som valts ut till analysen har det skett 41 olyckor, varav två dödsolyckor, de senaste fem åren. Vad som har orsakat dessa har SVT inte granskat.
Problemet med felutformade kurvor som är vad man i dagligt tal kallar feldoserade är att lutningen, kurvans radie och hastigheten på vägbanan gör att bilen kan börja tappa greppet och dra mot vägrenen, eller mot den mötande trafiken.
Samtidigt är vägen är smal och här kör har tung trafik, vilket ökar risken för olyckor även på raksträckorna.
”Vägen är för smal”
Marginalen mellan vägbanan och diket är liten, och när SVT Nyheter Småland träffar honom kan man se hjulspår i diket, från en bil eller lastbil som varit mycket nära en olycka.
– Det är rena undret att han har kommit upp. Vägen är för smal och det finns inga avåkningszoner. Kommer du utanför kanten är det kört, säger han.