Björn Olofsson är 41 år gammal och betecknade sig som fullt frisk när han för en dryg vecka sedan kände sig lite hängig och fick tryck över bröstet.
Då satt han bakom ratten på jobbet som chaufför på Postnord, och ringde först sin fru Malin, sedan sin chef, och sa att han behövde åka hem för att han kände sig sjuk.
Minns ingenting
– Chefen frågade om jag klarade av att köra tillbaka till Växjö, och det sa jag att jag trodde. Sedan minns jag inget mer.
Strax därpå tuppade Björn av, och den mindre lastbil han körde kraschade in i fem personbilar på en parkering i Alvesta, där han just då befann sig.
– Det var bara ren tur att ingen person kom till skada.
Privatpersoner gjorde HLR
I Postnords elbilar finns en automatisk funktion som innebär att SOS larmas automatiskt vid olyckor. Men när SOS ringde upp fick de inget svar från Björn.
Två personer som jobbar på ett företag i närheten, kom till platsen och påbörjade omedelbart hjärt- och lungräddning efter uppmaningar från SOS.
– Sedan kom ambulansen efter bara ett par minuter. Men de fick hålla på med hjärt- och lungräddning i 15 minuter innan de fick igång mig igen, berättar Björn.
Hjärtinfarkt
Björn skickades till sjukhuset i Karlskrona, där man konstaterade att ett av hans kranskärl kalkats igen och orsakat en infarkt.
Han genomförde en ballongsprängning, och allt pekar nu på att han kommer att klara sig helt utan bestående men.
– Men jag har ont i revbenen eftersom de gick sönder när de försökte rädda mig.
Vill undvika spekulationer
Anledningen till att Björn vill berätta om händelsen är att han upplevt att det spekulerats om orsaken till olyckan, efter att bilder publicerats i medier.
– Postnord har ju alltid fått mycket skit, folk skrev ”aha är det därför jag inte får mina paket”. Så det är skönt att de får svar på att det var en olycka, säger han.
Idag är han fortfarande sjukskriven, men han tvekar inte att gå tillbaka till jobbet som chaufför – även om jobbiga tankar pockar på.
– Men nu ska jag försöka att hantera de här känslorna kring vad som hade hänt om jag hade hunnit komma ut på 25:an och kört i 80-85 som är våra elbilars maxhastighet. Då hade jag nog inte levt i dag, säger Björn.