Kalmarbryggeriet Ängöl fick inte lansera sin midsommaröl på Systembolaget eftersom flaskans etikett inte godkänns. En av motiveringarna var att bilden, en illustration av konstnären Jenny Nyström, visar en ”riskfylld situation”.
Företaget överklagade dock Systembolagets beslut till Kammarkollegiet som nu kommit med sitt beslut.
I beslutet slår Alkoholsortimentsnämnden fast att företaget redan idag säljer julöl respektive påskbrygd via Systembolagets beställningssortiment.
Man anser heller inte att det faktum att det finns roddbåtar och vatten med på bilden innebär att etiketten skildrar en situation där det inte bör förekomma alkohol enligt allmän uppfattning. Man drar bland annat paralleller till trafiksituationer.
– Jag tycker det var ett ganska väntat beslut. Det här innebär att vi nu kan lansera midsommarölen med den här etiketten inför nästa års midsommar, säger Johan Håkansson, vd på bryggeriet.
Alkoholsortimentsnämndens beslut kan inte överklagas.