• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Framtiden för den åtalade busschauffören ska nu diskuteras internt, säger marknadschefen Simon Sandberg. Foto: SVT

Åtalade chauffören kvar på bussbolaget tills vidare

Uppdaterad
Publicerad

Den busschaufför som i dag åtalas för vållande till annans död efter den svåra olyckan i Sveg jobbar fortfarande kvar på bussbolaget Bergkvarabuss. Men hans framtid ska nu diskuteras, uppger bolaget.

– Vi har precis som alla andra precis nåtts av beskedet att han åtalas. Det som händer nu är att vi får ha samtal internt med alla inblandade hur vi ska agera och gå vidare. Och naturligtvis tala med chauffören, vad han känner och tycker, säger Simon Sandberg, marknadschef på bussbolaget Bergkvarabuss med säte i Kalmar.

Haft andra arbetsuppgifter

Under perioden som den svåra olyckan i Sveg utretts har busschauffören, som är baserad i Västsverige, haft andra arbetsuppgifter.

Bussolyckan i Härjedalen

Kan han jobba kvar om han döms?

– Det är förmodligen inte troligt, men än så länge är ingen dömd för något. Nu har ett åtal väckts och vi har att hantera det så gott vi kan för alla inblandade.

Bussbolaget åtalas inte

Både i haverikommissionens rapport och i den kommentar till åtalet som kammaråklagare Mikael Bäckström lämnade under onsdagen friskrivs bussbolaget Bergkvarabuss från ansvar för den allvarliga olyckan.

Man har inte kunnat konstatera något tekniskt fel på bussen, och planeringen av resan, gällande kör- och vilotider, har skett inom ramen för gällande lagar och regler.

Små marginaler

Däremot konstateras att marginalerna varit små, och den troliga förklaringen till olyckan är att chauffören varit mycket sömnig, enligt åtalet.

Hur kan ni kontrollera att era chaufförer verkligen följer reglerna?

– Det finns stränga regler och tydligt hur man ska köra och när man ska ta rast. Skulle man misstänka att det någonstans brutits mot detta finns det sätt att kolla upp det, genom färdskrivaren exempelvis, säger Simon Sandberg.

Olyckan har lett till diskussion

Den tragiska olyckan har startat en allmän diskussion i branschen om marginalerna vid längre bussfärder. Men i dag ser bussbolaget ingen anledning till några särskilda åtgärder eller uppskärpta regler efter händelsen.

– Det är vi alltid väldigt noggranna med och i de fall det inte finns tidsmarginaler som är goda, då planeras resan på annat sätt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Bussolyckan i Härjedalen

Mer i ämnet