– Vi har precis som alla andra precis nåtts av beskedet att han åtalas. Det som händer nu är att vi får ha samtal internt med alla inblandade hur vi ska agera och gå vidare. Och naturligtvis tala med chauffören, vad han känner och tycker, säger Simon Sandberg, marknadschef på bussbolaget Bergkvarabuss med säte i Kalmar.
Haft andra arbetsuppgifter
Under perioden som den svåra olyckan i Sveg utretts har busschauffören, som är baserad i Västsverige, haft andra arbetsuppgifter.
Kan han jobba kvar om han döms?
– Det är förmodligen inte troligt, men än så länge är ingen dömd för något. Nu har ett åtal väckts och vi har att hantera det så gott vi kan för alla inblandade.
Bussbolaget åtalas inte
Både i haverikommissionens rapport och i den kommentar till åtalet som kammaråklagare Mikael Bäckström lämnade under onsdagen friskrivs bussbolaget Bergkvarabuss från ansvar för den allvarliga olyckan.
Man har inte kunnat konstatera något tekniskt fel på bussen, och planeringen av resan, gällande kör- och vilotider, har skett inom ramen för gällande lagar och regler.
Små marginaler
Däremot konstateras att marginalerna varit små, och den troliga förklaringen till olyckan är att chauffören varit mycket sömnig, enligt åtalet.
Hur kan ni kontrollera att era chaufförer verkligen följer reglerna?
– Det finns stränga regler och tydligt hur man ska köra och när man ska ta rast. Skulle man misstänka att det någonstans brutits mot detta finns det sätt att kolla upp det, genom färdskrivaren exempelvis, säger Simon Sandberg.
Olyckan har lett till diskussion
Den tragiska olyckan har startat en allmän diskussion i branschen om marginalerna vid längre bussfärder. Men i dag ser bussbolaget ingen anledning till några särskilda åtgärder eller uppskärpta regler efter händelsen.
– Det är vi alltid väldigt noggranna med och i de fall det inte finns tidsmarginaler som är goda, då planeras resan på annat sätt.