Familjen Lindh bor i en by på gränsen mellan Mörbylånga och Borgholms kommun på Öland. De driver ett lantbruk, och motorer har varit en naturlig del av barnens uppväxt. När äldste sonen Philip tog sitt körkort och skaffade A-traktor strax efter 15-årsdagen var lyckan total.
– Det var en frihet helt enkelt, annars är man ju fast och beroende av föräldrar som kan skjutsa, säger Ulrika Lindh.
Pappan fick åka på olyckslarmet
Men en natt i april 2020 inträffade det värsta tänkbara. Philip körde av vägen med sin A-traktor efter att ett hjul lossnat. Han klämdes fast i fordonet.
Pappa Patrik var själv en av de första på olycksplatsen, då han är deltidsbrandman. Väl på plats anade han att något inte stod rätt till, eftersom han blev ombedd att spärra av vägen och hålla sig borta från själva olycksplatsen.
– Det tog ganska lång tid innan jag fattade vem det var, jag ville inte tro det. Det gick liksom inte att ta in, säger Patrik Lindh.
Först på sjukhuset ett par timmar senare fick familjen beskedet att Philips liv inte gick att rädda.
Säkerhetsbältet
Antalet A-traktorer har ökat kraftigt i antal de två senaste åren. Samtidigt har olyckorna blivit fler, och Transportstyrelsen har därför fått i uppdrag av regeringen att se över om reglerna behöver skärpas.
På tisdagen presenterades utredningen, med förslag på bland annat bilbälte och vinterdäck för A-traktorer.
Men för familjen Lindh kommer utredningen alldeles för sent.
– Vi hoppas på bälteskrav och att det också blir bestämt att man inte får åka mer än två i bilen. Jag tycker också att utbildningen ska kompletteras med att man får testa att köra en A-traktor på trafikskola, säger Ulrika Lindh.