sydostlänken, Älmhult, Blekinge, Kronoberg

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Foto: SVT

Eva Ballovarre (S) om negativa beskedet om Sydostlänken: ”Ett hårt slag mot näringslivet”

Publicerad

Beskedet från regionstyrelserna i Blekinge och Kronoberg att de inte längre vill betala för persontrafik på Sydostlänken kom som en chock för Eva Ballovarre (S), kommunalråd i Älmhult.

– Det är dåligt för både Kronobergs, Skånes och Blekinges utveckling och det är ett hårt slag mot näringslivet, säger Eva Ballovarre till SVT Småland.

2017 meddelade Region Kronoberg att de kan tänka sig att betala för de investeringar som krävs för att inte bara godståg utan även persontåg ska få plats när järnvägen mellan Älmhult och Karlshamn, den så kallade Sydostlänken, byggs om och ut för godstrafiken.

Planen var att Region Kronoberg skulle betala 25 miljoner och Region Blekinge 50 miljoner.

Fördubblade kostnader

Men enligt Kronobergs regionstyrelseordförande Mikael Johansson (M) fick regionerna tidigare i år information från Trafikverket om att kostnaderna ökat och att de nu behövde betala totalt 150 miljoner jämfört med de tidigare 75.

– Vi har försökt att förhandla i sex månader men när det formella förslaget till avtal kom för några veckor stod det samma belopp där, säger Mikael Johansson (M), till SVT Småland.

Därför kallade Region Kronoberg, Blekinge och Skåne till sig Trafikverket för ett möte, som hölls i fredags.

– Vi ville försöka reda ut vad som skulle hända framåt.

Men mötet ledde enligt Mikael Johansson ingen vart. Och då såg varken han eller Region Blekinges representant någon annan lösning än att dra sig ur projektet.

Kommunalrådet Eva Ballovarre: ”Oseriöst”

Men Eva Ballovarre (S), som är kommunstyrelsens ordförande i Älmhult, kallar agerandet för oseriöst och menar dessutom att det är kortsiktigt.

– Jag tror att vi måste tänka längre än ett år i budgeten eftersom alla infrastruktursatsningar lönar sig i längden, säger hon till SVT Småland.

Eva Ballovarre (S) säger att hon tror att även ombyggnationen för godstrafiken kan vara i fara på grund av att Region Kronoberg nu backar.

– Det är ju i hela samhällets intresse att det finns arbetstillfällen och ett rikt näringsliv på fler ställen än i storstäderna, så jag tror att vi måste våga satsa för att vårt näringsliv ska växa och må bra.

Kartan visar hur Sydostlänken är tänkt att dras genom Småland och Blekinge. Foto: SVT Design

SYDOSTLÄNKEN

Satsningen på Sydostlänken, mellan Älmhult och Karlshamn, innebär dels en helt ny järnväg, dels en upprustning och elektrifiering av befintlig järnväg mellan Älmhult och Olofström. Den socialdemokratiska regeringen meddelade sommaren 2022 att 3,9 miljarder satsas på projektet.

Tanken med Sydostlänken är att stambanan binds ihop med hamnarna i Blekinge för snabbare godstransport, samtidigt som det skapas pendlingsmöjligheter för arbete och utbildning.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.