Den bärgningsplan som presenterats av rederiets försäkringsbolag har ännu inte kunnat godkännas. Kustbevakningen kräver att samtliga nedre oljetankar ska tömmas innan en bärgning blir aktuell
‒ När fartygstankarna töms ändras stabiliteten och det är något man just nu håller på att räkna på. Att skrovet har omfattande skador komplicerar arbetet ytterligare, förklarar räddningsledare Roger Gebauer i ett pressmeddelande.
Tankfartyg på plats vid haveristen
Ett tankfartyg har anlänt till haveriplatsen och ligger sida vid sida med den grundstötta haveristen i väntan på att börja tömma bränslet. En bogserbåt är också på väg för att delta i den kommande bärgningen, men det är fortfarande oklart när de nödvändiga beräkningarna som krävs är klara.
– Vi hoppas att man kan börja tömma tankarna tidigast imorgon kväll och att man då också visat upp en plan för hur man kommer genomföra själva bärgningen, säger Pär-Åke Eriksson, stationschef på Kustbevakningen, till SVT Nyheter Småland.
Fortsatt hög beredskap
Kustbevakningen har resurser på plats i form av fartyg, personal och miljöskyddsmateriel. Haveristen är omgiven av 600 meter länsa för att skydda mot ett eventuellt oljeutsläpp.
– Vi har inte på något vis slappnat av, utan fortsätter vår höga beredskap även framöver, säger Roger Gebauer i ett pressmeddelande
Sammanfattning av läget
- Fartyget står hårt på en klippgrund.
- Skrovet har omfattande skador på babordssidan med vatteninträngning i två tankar.
- 333 000 liter bränsleolja, 38 000 liter smörjolja och 34 000 liter diesel finns ombord.
- Kustbevakningen har länsat in haveristen för att begränsa ett eventuellt utsläpp.
- När alla krav för bärgning är uppfyllda kan Transportstyrelsens fartygsinspektör fatta beslut om att bärgning får ske.
- Fraktfartygets last utgörs av 1325 bilar.
Källa: Kustbevakningen