– Saneringen har gått bra, precis enligt plan och bedömningen från tidigare skeden i saneringen gäller fortfarande: Att skadorna på den känsliga havsmiljön som åstadkoms av utsläppet kommer att kunna återställas inom rimligt tid, säger saneringsledare Ola Karlsson i ett pressmeddelande.
Det var 23 juli som det stora fraktfartyget Makassar Highway gick på grund utanför Loftahammar i Västerviks kommun. Sammanlagt 14 ton olja läckte ut i samband med grundstötningen och bogseringen av fartyget in till hamnen i Oskarshamn.
Oljan hittades på 31 platser som först grovsanerades. De har sedan finsanerats en gång, eller kommer att finsaneras när vinterns is släpper.
Sista oljan ska bort innan fågelkläckningen
– Alla platser där olja har hittats har sanerats med bland annat skrapor, borstar och bark, säger Ola Karlsson, som utsågs till saneringsledare när finsaneringen inleddes för lite mer än fem veckor sedan.
Nu är tanken att väder och vind ska fortsätta nedbrytningen av de oljerester som eventuellt ligger kvar på hällar, stränder och klippor. När vinterns is är borta ska finsaneringen av de sista resterna sedan fortsätta, så att alla rester är borta före vårens fågelkläckning inleds, skriver Västerviks kommun i sitt pressmeddelande.