Vid halvsextiden togs en lots ombord på fartyget för att lotsa in det i Oskarhamn och från det att man passerade piren i Oskarhamn så är det inte längre Kustbevakningen utan Oskarhamns räddningstjänst som ansvarar för fartyget.
Enligt SVT:s reporter på plats har man jobbat väldigt försiktigt och har vridit upp fartyget för att kunna köra av de 1 300 bilar som finns ombord. Därefter ska man tömma det på de hundratusentals liter olja som fortfarande finns ombord. Orsaken till att man vill lasta av bilarna först är för att säkra fartygets stabilitet.
Kustbevakningen har lagt ut länsor i hamnen för att se till att förhindra ett eventuellt oljeläckage.
– Det första man kommer att göra är att lägga ut länsar runt fartyget inne i oceanhamnen för att säkra för ytterligare oljeläckage, säger Christina Karlberg, kommunikationschef för länstyrelsen i Kalmar vid halvsextiden på morgonen.
Två ytterligare bogserbåtar kopplades till fartyget när det bogserades in i hamnen, en i aktern och en i sidan. Den aktra bogserbåten fungerade som en broms och för att hålla ner hastigheten.
Nytt mindre oljeutsläpp
På väg in mot hamnen släppte mindre stråk av lättflyktig olja och några klumpar olja från fartyget enligt Kustbevakningen. Kustbevakningens miljöräddningsfartyg följde bogseringen hela vägen.
− Vårt flyg finns i luften för att upptäcka om mer olja kommer ut. När haveristen kommer in i hamn kommer hon att länsas in direkt för att förhindra att olja kommer ut i hamnen, säger räddningsledare Mattias Heneborn i ett pressmeddelande.