• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Foto: TT.

Nya gymnasielagen lockar avhoppade asylsökande elever

Uppdaterad
Publicerad

På Lars Kaggskolan i Kalmar ser man avhoppade ensamkommande elever söka sig tillbaka till skolan och det ska bero på den nya gymnasielagen enligt skolledningen.

Lagstiftningen innebär att en stor del av de ensamkommande ungdomarna som fått avslag efter lång väntetid när de redan fyllt 18 ska få en möjlighet till uppehållstillstånd om de vill studera på gymnasienivå.

– Det jag ser i våra ansökningar till hösten är att en handfull elever som tidigare hoppat av på grund av den mycket långa asylprocessen är nu tillbaka. Jag tror det beror på den nya gymnasielagen absolut, säger Inga Andersson, rektor IM-programmen på Lars Kaggskolan i Kalmar.

Migrationsverket: ”kommunerna behöver förbereda sig”

Migrationsverket uppmanar kommunerna i en skrivelse att förbereda sig för att kunna tillhandahålla information och dokumentation på begäran av den sökande.

Kommunerna behöver också planera för frågor om till exempel boende och ekonomiskt bistånd under ansökningstiden.

Rektor: ”Mycket oklart än”

På Lars Kaggskolan i Kalmar vet man inte i dagsläget hur den nya gymnasielagen kommer att påverkan skolans planering och arbete.

– Det är för tidigt att säga och det finns många frågetecken att reda ut. Vi vet inte hur många nya asylsökande elever kan komma att dyka upp på grund av denna nya möjlighet. Vilka av dessa ska gå på språkintroduktion, vilka ska gå på nationella program?, säger Inga Andersson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.