Det är andra året som midsommarölet skulle lanseras på Systembolaget. Men eftersom det är en säsongsprodukt var bryggeriet tvungna att söka tillstånd på nytt – och denna gång blev det nej, något som Barometern var först med att berätta om.
– Jag blev förvånad och tyckte att det kändes godtyckligt, eftersom etiketten är samma som förra året, säger Johan Håkansson, vd på Ängöl.
Motiv av Jenny Nyström
Etiketten, ett motiv av den Kalmarbördiga konstnären Jenny Nyström, föreställer ett uppklätt sällskap som leds av en man som spelar fiol. I bakgrunden syns personer i björkrispyntade roddbåtar på en sjö.
– Det här var ett av de motiven vi tyckte kändes okej. Vi kan inte ha barn runt en midsommarstång till exempel, så det var redan lite begränsat vad vi hade att välja mellan, men det här motivet tyckte vi var oklanderligt, säger Johan Håkansson.
Får inte koppla alkohol till högtider
Alkohollagen sätter gränserna för vad man får och inte får avbilda på en ölflaska. Etiketten måste vara ”särskilt måttfull” vid marknadsföring av alkoholdrycker.
Vad det innebär har Konsumentverket uttalat sig om i sina allmänna råd vid marknadsföring av alkohol. Där står att etiketten inte får framställa alkoholkonsumtion som något ”av särskild vikt vid högtider eller årstider”.
Enligt Systembolagets motivering skapar Jenny Nyström-motivet på Ängöls flaska ett ”förhärligande av högtiden midsommar” och de anser att kombinationen av etikett, text på flaskan och namnet Midsommaröl gör att den strider mot den skrivelsen.
Etiketten får inte heller visa situationer där det är riskfyllt att dricka alkohol. Att det förekommer båtar och aktivitet på vatten på bilden menar Systembolagets handläggare visar ”en riskfylld situation” som inte ska förknippas med alkoholkonsumtion.
Har överklagat
Kalmarbryggeriet har överklagat beslutet, och framför bland annat att Systembolaget godkänt andra etiketter med båtmotiv, med farkoster som dessutom är olagliga att framföra onykter, till skillnad från än en roddbåt.
Men även om de skulle få rätt så är det för sent för en lansering av ölet till midsommar.
– Vi har inte buteljerat en massa öl som vi inte kan sälja eller så, men vi får hitta på något annat med det ölet vi har i tankarna. Men det är klart att det innebär ändå ett inkomstbortfall, säger Johan Håkansson.