23 juli går fraktfartyget Makassar Highway på grund. Grundstötningen sker på drygt tre meters djup och fartyget höll 14 knop vid olyckstillfället. Kustbevakningen säger att de upptäckt ett oljeläckage från två hål i båtens skrov, men att läckaget inte är stort. Genast börjar arbetet med att ta fram en bärgningsplan. Överstyrmannen på fartyget anhålls för grovt sjöfylleri.
24 juli går dykare ner och undersöker fartyget för att hitta fler eventuella skador. Misstankarna att fartyget har fått stora skador stärks. Anledningen till varför fartyget åkte så nära kusten sas vara att besättningen ville ha bättre täckning på sina mobiltelefoner.
26 juli släpps överstyrmannen på fartyget. Mannen är skyldig till sjöfylleri och döms till 60 dagsböter samt villkorlig dom.
27 juli är bärgningsplanen för Makassar Highway inte godkänd än. Flera fartyg, personal och miljöskyddsmateriel finns på plats, men än kan inte bärgningen påbörjas.
28 juli får kraftiga vindar fraktfartyget att släppa ut en okänd mängd olja. Oljeutsläppet begränsas och inga intilliggande öar drabbas. Ännu har inte Transportstyrelsen godkänt en bärgningsplan.
29 juli blåser fartyget loss från grundet. Utsläppen blir större och Kustbevakningen befarar det värsta. Uppskattningsvis har 2600 liter olja plockats upp, men risken finns att ännu mer har runnit ut i havet. Oljan når stränderna på östkusten under eftermiddagen
30 juli pågår arbetet med att sanera stränderna för fullt. Oljeläckaget har stoppats men arbetet med att begränsa den redan läckta oljan fortsätter. 120 personer är involverade i arbetet och över 7000 liter olja har läckt ut från fartyget. Kustbevakningen meddelar att de spärrar av ett område mellan fastlandet och Huvudskär, för att underlätta arbetet och skydda allmänheten.
31 juli visar det sig att skadorna på Makassar highway är betydligt mer omfattande än man tidigare trott. Kustbevakningen bedömer att läget är mycket allvarligt. Rederiet går ut med att de vill att fartyget omedelbart bogseras till Oskarshamn, då sämre väder väntar och man är orolig över stabiliteten hos fartyget.
1 augusti visar förundersökningen att fartyget hade fel i sitt navigationssystem, att den svarta lådan inte fungerade, larmet var avslaget och en stor mängd alkohol funnits ombord på fartyget.
2 augusti är fartyget på väg in mot Oskarshamn. På vägen dit släpps en del olja från fartyget. Fartyget bevakas hela vägen in i hamnen av Kustbevakningens miljöräddningsfartyg och flygfordon.
Kustbevakningen bekräftar att det har funnits en uppenbar risk för att fartyget ska sjunka.