Växjö kommun har sedan 2016 ökat sina intäkter från parkeringsavgifter med 40 procent, enligt siffror som SVT Nyheter Småland tagit fram.
Parkeringsavgifter får enligt lag bara införas för att ordna trafiken, men många kommuner använder avgifterna som en kassako, det säger Jan Söderström, före detta chef för sektionen för trafik och infrastruktur på SKL.
I Växjö finns ett sådant exempel från några år tillbaka.
– År 2020 tog kommunfullmäktige ett beslut om att man skulle ha en intäktsökning på 15 miljoner på parkering. Det beslutet var ju galet ur många perspektiv, säger Otto Lindlöf (S), ordförande i Samhällsbyggnadsnämnden.
Tomma gator i villaområden
Oppositionen som satt vid makten 2020 säger till SVT att det var nödvändigt att öka parkeringsintäkterna med 15 miljoner kronor eftersom att kostnaderna inte hade justerats på länge. Idag säger Sofia Stynsberg (M) att de insett att det inte fungerade som planerat.
När Växjö kommun under sommaren 2024 utökade parkeringszon 2 så gjorde man det med förklaringen att trycket på gatorna i villaområdena ökat. När SVT besöker gatorna en vanlig veckodag är det dock ganska tomt på bilar.
– Sedan 2016 har Växjö ökat ungefär med 10 000 personer. Det är ett större tryck inne i stan och det är ett större behov att hantera våra bilar, säger Otto Lindlöf (S)
SÅ MYCKET HAR INTÄKTERNA ÖKAT I VÄXJÖ KOMMUN
2020:
Parkeringsintäkter: 16 087 618 kr
Parkeringsanmärkningar: 5 499 220 kr
Totalt: 21 586 838 kr
2021:
Parkeringsintäkter: 25 063 765 kr
Parkeringsanmärkningar: 4 376 550 kr
Totalt: 29 440 315 kr
2022:
Parkeringsintäkter: 27 492 741 kr
Parkeringsanmärkningar: 5 341 358 kr
Totalt: 32 834 099 kr
2023:
Parkeringsintäkter: 28 433 676 kr
Parkeringsanmärkningar: 6 119 683 kr
Totalt: 34 553 359 kr
2024:
Parkeringsintäkter: 20 913 111 kr t.o.m augusti 2024
Parkeringsanmärkningar: 3 281 774 kr t.o.m augusti 2024
Totalt: 24 194 885 kr t.om augusti 2024
Källa: Växjö kommun