I en enkät som SVT Nyheter Småland skickat ut till kommunerna i Kalmar och Kronobergs län så uppger nästan alla att de har hemmasittare. Carolin är en av föräldrarna som kämpar för att få dottern att orka gå till skolan.
Skolinspektionen använder inte uttrycket ”hemmasittare” utan säger att det handlar om giltig eller ogiltig frånvaro.
– Hemmasittare är ingen legal definition och vi använder inte det begreppet. Våra krav på huvudmän och kommuner är att om ett barn varit hemma två veckor bör man fundera på varför barnet är hemma och om det är giltig eller ogiltig frånvaro för att se vilka åtgärder som behöver vidtas, säger Elizabeth Malmstedt, enhetschef på Skolinspektionen.
När det gäller elever som har ogiltig frånvaro från skolan är det två saker kommuner och huvudmän kan förbättra, enligt Skolinspektionen.
– Det vi kan se är att de ofta missar den inledande bedömningen, nämligen att bedöma om det rör sig om en giltig eller ogiltig frånvaro. Rör det sig om giltig frånvaro kan man till exempel ha rätt att få undervisning i hemmet om man till exempel är sjuk en längre tid. Är det istället en ogiltig frånvaro har man skyldighet att sätta in motivationsskapande åtgärder för att få barnet tillbaka till skolan, säger Elizabeth Malmstedt enhetschef på Skolinspektionen.
Viktigt att inte ge upp
Tålamod är också viktigt när skolor och kommuner arbetar med elever som har hög ogiltig frånvaro.
– Vi ser också att om man håller på ett längre tag och känner att man inte når resultat med eleven kan det hända att man ger upp och tappar fart vilket man inte kan göra med ett barn som har rätt till utbildning, det handlar om att inte ge upp utan att fortsätta.
Det kan finnas många skäl till varför en elev inte kommer till skolan. Mobbning, neuropsykiatriska diagnoser eller stökig skolsituation kan vara några exempel.
Komplex situation
Elizabeth Malmstedt tycker att skolorna ofta är duktiga och engagerade men att situationen med elever som har hög ogiltig frånvaro är komplex och svår.
– Det är komplicerade elevärenden med en komplex bild. Man kan få framgång med en elev och tro man har hittat lösningen, men sen kan det bli bakslag. Att aldrig ge upp är den viktiga utmaningen, säger hon.