På Smedbyskolan i Kalmar innebär exempelvis det nya lagkravet att man måste gräva drygt 100 meter för att dra el från skolans elcentral till parkeringen – som är på andra sidan byggnaden.
Se kommunens fastighetschef Gunilla Svensson stega avståndet – och berätta mer om förändringarna i klippet.
17 parkeringar, framför allt utanför skolor, men även utanför till exempel sporthallen i Kalmar, kommer att få upp minst en laddstolpe.
I Smedby ska de framför allt vara avsedda för kommunens egna tjänstebilar som går på el, men på sikt ska även personal och besökare kunna ladda, säger Gunilla Svensson. Att samordna betallösningar är en del av det arbetet.
En halv miljon i budget – räcker inte
500 000 är den summa kommunen hittills har öronmärkt för nya laddplatser, men klart är att det enbart kommer att räcka till tre av de enklare parkeringarna som redan har framdragen laddinfrastruktur, det Gunilla Svensson kallar ”de lågt hängande frukterna”.
Vad arbetena på de resterande 14 parkeringarna kommer att kosta sitter Serviceförvaltningen och räknar på i detta nu.
Bygger fler än lagkravet
Och Kalmar kommun planerar inte för att lägga sig på minimikravet – det vill säga enbart en laddpunkt per parkering.
– Vi behöver titta på behovet på just den platsen. När vi gör detta så vill vi inte återkomma igen. Finns behov för fem, så ska vi bygga fem och inte en. Det är därför detta blir ett lite större projekt än vad lagkravet innebär, säger Gunilla Svensson.
Här är nya kravet på laddstolpar
- Kraven om laddstolpe ska vara uppfyllda senast den 1 januari 2025. De retroaktiva kraven innebär följande:
- Uppvärmda byggnader som inte är bostadshus och som har fler än 20 parkeringsplatser i byggnaden eller på tomten ska ha minst en laddningspunkt för elfordon.
- För ouppvärmda byggnader och för bostadshus ställs inga retroaktiva krav. Detsamma gäller byggnader avsedda för totalförsvaret.
- För företag, bostadsrättsföreningar eller andra organisationer kan det finnas möjlighet att få bidrag via Naturvårdsverket.
Källa: Boverket