Det finns sedan 2021 krav på att alla nybyggda parkeringar och alla nya bostadshus med tillhörande parkering ska ha så kallad ledningsinfrastruktur – det vill säga att man ska ha dragit kablar som kan strömförsörja ett visst antal laddpunkter, beroende på storlek på parkeringen.
Men från och med årsskiftet 2025 så gäller kraven på laddinfrastruktur, och faktiska laddpunkter, också för befintliga parkeringar som hör till så kallade ”lokalbyggnader”. Det kan vara en skola, en idrottshall, ett köpcentrum eller en stor arbetsplats – och handlar om lejonparten av Sveriges alla större parkeringar.
Ändringarna i Plan- och bygglagen är en direkt följd av 2018 års EU-direktiv om energieffektivisering av byggnader.
Här är nya kravet på laddstolpar
- Kraven om laddstolpe ska vara uppfyllda senast den 1 januari 2025. De retroaktiva kraven innebär följande:
- Uppvärmda byggnader som inte är bostadshus och som har fler än 20 parkeringsplatser i byggnaden eller på tomten ska ha minst en laddningspunkt för elfordon.
- För ouppvärmda byggnader och för bostadshus ställs inga retroaktiva krav. Detsamma gäller byggnader avsedda för totalförsvaret.
- För företag, bostadsrättsföreningar eller andra organisationer kan det finnas möjlighet att få bidrag via Naturvårdsverket.
Källa: Boverket