Många spel handlar om att erövra, döda och bedra. Men det finns också en växande rörelse med brädspel, rollspel och datorspel vars syfte är att få spelarna att reflektera över dessa teman.
Några exempel på just rollspel är Dog eat dog, som handlar om imperialism i Stilla havet eller Kagematsu, som utforskar kvinnoroller i medeltidens japan.
I Blood Feud, som utvecklas av det Ljungbybaserade förlaget Bläckfisk, är det vikingatiden som ska få spelarna att tänka på mansrollen.
– Det är ett aktivistspel, det kan man inte sticka under stolen med. Det handlar om makt, ära och toxisk maskulinitet, säger en av spelutvecklarna Peter Malmberg.
”Toxisk maskulinitet”
Toxisk maskulinitet är ett begrepp som används framför allt av aktivister för att beskriva handlingar som är ”typiskt manliga” men som skapar negativa konsekvenser för dem själva och deras omgivning.
I spelet utforskas det genom att karaktärerna får kämpa om ära – bland annat genom att kommentera en kvinnas utseende, förolämpa någon eller slåss. Samtidigt ska spelet också belysa hur de negativa konsekvenserna för alla blir värre och värre, allt eftersom konflikterna eskalerar.
– De som spelar får en känsla av hur det är att bli tvingad att bete sig på olika sätt. Men de kan också lära sig att känna igen de här beteendena utanför spelet.
Bland andra spelintresserade runt om i världen har spelets idé mötts av både ris och ros. Många ifrågasätter spelskaparnas motiv och agenda.
– Men det är ett tecken på att sådana här spel behövs, säger Peter Malmberg.
Se mer om hur spelet går till i klippet.