Hör klubb- och marknadschefen berätta mer i klippet: ”I bandysammanhang kommer det upplevas som ett tropiskt klimat”.
När Åby/Tjureda IF låg i allsvenskan förra säsongen var publiksnittet enligt klubben 237 personer på hemmamatcherna. När laget nu gör comeback i elitserien är målet högre än så.
– Målet är att vi ska nå 500. Vi har lite profilmatcher och vi har Vetlanda i vår andra hemmamatch, då tror vi det är fullt här inne och det kommer höja publiksnittet från året, säger Patrik Adaktusson som är klubb- och marknadschef i Åby/Tjureda IF.
Jobbar med luftfuktigheten
Men klubben har också försökt skapa en mer bekväm bandyupplevelse. Genom att trixa med luftfuktigheten hoppas klubben att man skapat ett matchklimat som inte upplevs lika kallt.
– Det hör ju till att det ska vara bandyapplåder med handskar på. Men det behöver ju inte vara så kallt som det blir med fuktigheten, säger Patrik Adaktusson.
Men det är ju kallt i hockeyhallar också, vad är skillnaden?
– Det är mer isyta här inne och det blir kallare än i ishallar. Sen gör publiken sitt, Växjö Lakers har en stor publik som hjälper till att höja värmen.
Ny busslinje och matchintron
För att locka publik ska det också gå en busslinje från Växjö till Åby på matchdagar. Det har också köpts in stora bildskärmar för att öka matchupplevelsen och under särskilda intron kommer spelarna att göra entré på isen vid matcher.
– Vi har satsat mycket på att försöka nå ny publik och tror på det här, säger Patrik Adaktusson.