Svenskarna kör allt mer bil. Och utvecklingen för transporter ser likadan ut. Lastbilstrafiken ökar för varje år och med dem även utsläppen.
– Utsläppen ökade konstant fram till den ekonomiska krisen 2008. Det har blivit mindre utsläpp från trafiken men nu ser vi en tydlig trend i att bilåkandet ökar kraftigt, säger Hanna Brolinson på Naturvårdsverket.
Personbilar har tuffare regelverk
För personbilar har utvecklingen gått mot energieffektiva motorer efter att EU satt upp strikta regler. Detta har lett till att utsläppen har minskat trots att trafiken ökat. På lastbilssidan kan man däremot inte se samma trend.
– För personbilar har man många olika typer av regleringar som gör att utsläppen hålls nere. Sådana regleringar finns inte för tunga lastbilar, säger Hanna Brolinson.
Fördubbling av lastbilarna
Vid Morabergs trafikhållplats duggar lastbilarna tätt. Sedan 1996 har antalet lastbilstransporter som passerar här varje dag fördubblats, från drygt 4.000 till drygt 8.000. Ungefär vart åttonde fordon är just en lastbil, visar statistik från Trafikverket.
Ur en miljöaspekt skulle det dock vara bättre om dessa transporter gick via järnväg eller sjöfart. På Statens väg- och transportinstitut, VTI följer man utveckling för väg, järnväg och sjöfart.
– Man har försökt i årtionden att ändra på hur man transporterar varor. Men andelarna för de tre områdena järnväg, sjöfart och väg är konstant, säger Inge Vierth som forskar på VTI.
Transporter väljer bort tåg och båt
Sverige har en av Europas längsta kuststräckor men trots det så går mycket transport från Europa till Mälardalen med färja till södra Sverige och vidare upp med just lastbil.
– Man måste ofta vänta en dag för järnvägstransport, en vecka för sjöfart medan lastbilarna är mer flexibla och går snabbare, förklarar Inge Vierth.
Nya regler en möjlighet
Just nu pågår klimattoppmötet i Paris och att minska utsläppen från världens fordon är en viktig del i att bekämpa klimatförändringarna. Att göra transporter mer miljövänliga är något som diskuteras flitigt även från EU-håll.
– I EU tittar man nu på hur man ska kunna mäta energieffektivisering hos lastbilar och skapa ett regelverk för det här, säger Hanna Brolinson.