– Bästa för miljön är att effektivisera transporterna, batterier är inte svaret på miljöproblemen men det är en bra början, säger Erik Stigell, projektledare på Naturvårdsverket som varit med och författat rapporten.
Gruvdrift är central för de batterier som nu ska tillverkas i Scanias nya batterifabrik. För att bygga batterier behövs mineraler och metaller som bryts i gruvor världen över.
Men batteriframställning har en negativ påverkan på miljön genom vattenföroreningar, markförstöring, växthusgasutsläpp och stora avfallsmängder. Det menar Naturvårdsverket som granskat miljöpåverkan av elektrifieringen av transporter i Sverige.
Södertäljes nya batterifabrik: En hållbarhetslösning?
Södertäljes batterifabrik och dess leverantör av battericeller Northvolt har lovat att minska gruvdriftens miljöpåverkan genom avancerade processer, inklusive energieffektiv produktion och avfallshantering.
En central fråga är hanteringen av råvaruimporten, då vissa mineraler som koppar och nickel måste importeras från utländska gruvor. Dessutom är batteriproduktion energikrävande.
Orättvisa i den geografisk fördelningen
De positiva miljöeffekterna av elektrifierade transporter, såsom minskade utsläpp och förbättrad luftkvalitet, upplevs huvudsakligen i välmående länder som Sverige. Samtidigt koncentreras de negativa effekterna i länder där gruvbrytningen äger rum, ofta i utvecklingsländer med bristande miljöregler, skriver Naturvårdsverket i sin rapport.