Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Följ med in på Scanias democenter där företagets expert Magnus Höglund visar hur en elvägslastbil fungerar. Foto: Fredrik Gustavell/SVT

Så fungerar elvägar – följ med till Scanias democenter

Publicerad

En fulladdad elektrisk lastbil kan köra cirka 25 mil, därefter behöver den laddas igen. Men en vägsträcka med elledningar i luften gör att lastbilen kan fortsätta köra – och samtidigt laddas upp på nytt. SVT hälsade på hos Scanias democenter i Södertälje där företaget visar skillnaderna på en vanlig elektrisk lastbil och en pantografutrustad lastbil förberedd för elväg.

– Vi gör ju en stor satsning på elektrifiering just nu och där är elväg är ett viktigt komplement för just långdistansladdning, säger Magnus Höglund, ansvarig för laddlösningar på Scania.

För Scania är elvägsteknik redan förbi labbstadiet och man levererar redan fordon till bland annat Tyskland. I Sverige finns i dagsläget ännu ingen elvägssträcka färdig i drift, men tekniken har testats även här i mindre skala. Nu kan väg 73 mellan Nynäshamn och Västerhaninge bli första riktigt elvägen.

Eldistribution viktigt fråga i framtiden

Vad krävs för att utvecklingen ska ta fart även i Sverige?

– Jag tror det är två saker som är väldigt viktiga. Det ena är just distributionen av el som inte bara kommer vara viktig för lastbilsbranschen, utan för hela transportbranschen och även industrin. Det andra är att skapa en laddinfrastruktur som stöttar långväga transporter, säger Magnus Höglund.

Se klippet ovan där Magnus visar skillnaderna mellan en vanlig elektrisk lastbil och en lastbil förberedd för elväg samt berättar mer om elsatsningen och dess utmaningar i framtiden.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.