EU:s transportnät, TENT-T beskriver huvudstråken för transporter längs järnväg, väg och farleder i hela unionen.
Den uppdaterade lagstiftningen ställer krav på Sveriges infrastrukturplanering och pekar ut viktiga städer i transportnätet, så kallade urbana noder, som blir en del i EU:s prioriteringar och som kan söka EU-medel.
Kan ge skjuts åt tunnelplanerna
Södertälje är alltså en ny sådan nod vilket även skulle kunna ge skjuts åt de mångåriga planerna på en ny bro eller tunnel genom stan som politikerna önskat sig men fått nej på från Trafikverket.
– Förhoppningsvis kommer det här gynna de planerna, säger Boel Godner (S) kommunstyrelsens ordförande.
Bakgrunden till att politikerna vill ha fler passager genom Södertälje är de många olyckor som skett på Mälarbron – exempelvis den på midsommar 2016 som orsakade trafikkaos i flera månader efteråt.
I videon ovan: Hör kommunstyrelsens ordförande om varför Södertälje valts ut till en av EU:s transportnoder.
Fakta: EU:s transportnät
Det transeuropeiska transportnätet (TEN-T) är ett EU-omfattande nät av järnvägar, inre vattenvägar, närsjöfart och vägar som förbinder städer och andra transportnoder.
Målet är att säkerställa hållbara transporter genom hela unionen utan luckor, flaskhalsar eller saknade länkar till 2050, med viktiga etappmål 2030 och 2040.
Nätet regleras i europeiska lagstiftning och ställer krav på både medlemsstaterna, regionerna och kommunerna längs med sträckorna för att allt ska vara färdigt till målåren. Genom Europeiska Rådets beslut den 30 maj 2024 har lagstiftningen, TEN-T-förordningen, godkänts av Kommissionen, Europaparlamentet samt Sverige och de andra medlemsländerna i EU. Förordningen träder i kraft i slutet av juni.
Källa: Mälardalsrådet