Målet är att hälften av Scanias lastbilar och bussar ska vara eldrivna år 2030.
I den nya fabriken kommer människor jobba i vissa av produktionscellerna och robotar i andra.
– Det är en högt automatiserad produktionsapparat som vi sätter på plats, säger Tony Persson.
Behövs kompetent personal
Man har talat om att fabriken ger nya anställningstillfällen här i Södertälje – hur påverkas det av att det är en betydande del robotar med i produktionen?
– Vi kommer behöva otroligt många kompetenta människor som kan jobba med robotarna och programmera dem. Det kommer också vara en stor del av arbetet som är manuellt, säger Tony Persson som är ansvarig för den nya batteriproduktionen på Scania.
Hör mer om robotorna och följ med in i den nya fabriken i videon ovan.
Det här kommer hända i nya fabriken
Den minsta beståndsdelen ”cellen”, ungefär lika stor som en VHS-kassett, anländer till fabriken från batteritillverkaren Northvolt. Den sätts ihop till en batterimodul och modulerna bildar sedan ett batteripack som är redo att stoppas in i eldrivna lastbilar och bussar. Ett stort batteripack kan väga närmare 1,3 ton.