Scania har beslutat att överklaga EU-böterna.
”Scania tillbakavisar alla slutsatser och påståenden som Europeiska kommissionen lägger fram”, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
Enligt EU-kommissionären Margrethe Vestager ska det dock vara klarlagt att Scania tillsammans med fem andra lastbilstillverkare var en aktiv medlem i kartellen, som under 14 års tid, 1997–2011, ska ha riggat priser och försökt påverka kostnader för ny teknik och strängare utsläppsregler.
– Tillsammans producerar dessa bolag nio av tio tunga lastbilar som säljs i Europa, säger hon på en presskonferens där hon summerar kartellböterna för alla inblandade till motsvarande 36,5 miljarder kronor.
Böterna är de högsta som EU någonsin beslutat om för en kartell.
Konkurrenterna gjorde upp
I juli i fjol, fem år efter den första gryningsräden från EU-kommissionen mot de misstänkta kartellmedlemmarna gjorde Daimler, DAF, Iveco och Volvo/Renault upp i en förlikning med EU-kommissionen. De fick då sina bötesbelopp reducerade med 10 procent.
Tyska MAN ingick också i kartellen, men slapp böter eftersom det var det bolaget som ”tjallade” till kommissionen. En pikant detalj är att MAN och Scania är systerbolag i VW-koncernen.
Vd för Scania, på den tiden kartellen ska ha varit verksam, var Leif Östling. Han lämnade vd-posten för Scania 2012 och är i dag ordförande för Svenskt Näringsliv.
”Vi är oskyldiga”
Svensken Håkan Samuelsson var chef för MAN när bolaget slog larm om kartellen. Han tvingades kort efter avslöjandet bort av MAN:s huvudägare Volkswagen (VW) och stämdes på 1,5 miljarder kronor, ett krav som i en förlikning krympte till fyra miljoner kronor.
I dag är Håkan Samuelsson vd för Volvo Cars och sitter dessutom i lastbilsjätten Volvo AB:s styrelse.
Volvo AB:s koncernchef var under perioden Leif Johansson, i dag ordförande i Ericsson.
Södertäljebaserade Scania har från början hävdat att man inte deltagit i någon kartell.
– Vi anser att vi är oskyldiga. Vi har inte träffat några överenskommelser med övriga tillverkare när det gäller prissättning och vi har inte heller försenat introduktionen av nya motorer som uppfyller EU:s lagkrav om avgasutsläpp, säger Karin Hallstan, talesperson för Scania.
Kan kosta extramiljarder
Om bötesbeloppet står sig efter en eventuell överklagan kan det kosta flera miljarder för Scania att inte göra upp med EU-kommissionen, enligt Hampus Engellau, analytiker på Handelsbanken.
– Hade Scania samarbetat hade de troligen fått böter i nivå med Volvo, kanske 650 miljoner euro, säger han.
Näringsminister Mikael Damberg (S) säger att kartellbildning är en allvarlig överträdelse som sätter konkurrensen på marknaden ur spel.
TT: Är detta dåligt för Sverige?
– Det är ju inte bra att ett antal svenska bolag har varit inne i den här undersökningen.
Fakta: Anklagelserna mot Scania
EU-kommissionen riktar tre anklagelser mot Scania, samma som för övrigt riktats mot samtliga deltagande bolag i kartellen: 1) Grossistpriserna på medelstora och tunga lastbilar för den europeiska marknaden samordnades vilket satte konkurrensen ur spel, 2) Införandet av ny utsläppsteknik försenades och 3) Kostnaderna för ny utsläppsteknik övervältrades till kunderna.
Enligt kommissionen träffades ledningarna för de inblandade bolagen 1997–2004 på bilmässor och andra gemensamma sammankomster. Från 2004 sköttes kartellbildningen via tillverkarnas tyska filialer.
”Under 14 års tid omfattade diskussionerna mellan företagen samma ämnen, nämligen prisökningarna på grossistlistorna, tidpunkt för införandet av den nya utsläppstekniken och övervältring på kunderna av kostnaderna för den nya utsläppstekniken”, sammanfattar EU-kommissionen i onsdagens beslut.
Källa: EU-kommissionen