bild på två unga tjejer som står utanför en butik och berättar om sina hudvårdsrutiner.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Unga tjejer i Södertälje berättar om sina hudvårdsrutiner och varför de använder hudvårdsprodukter. Foto: Johanna Talamo/SVT

Ökat hudvårdsintresse bland barn – påverkas av TikTok: ”Man känner sig vuxen”

Publicerad

Intresset för hudvårdsprodukter ökar bland barn som inspireras av skönhetstrender på Tiktok. I Södertälje har personal på två stora butikskedjor börjat märka att fler barn från 7 år börjar köpa hudvård.

– Så fort en produkt trendar på tiktok så blir den slutsåld, folk letar och letar men de hittar den inte, säger Sandra Jameel, butikspraktikant.

SVT har genomfört en undersökning av skönhetskedjan Lyko som visar att intresset för hudvårdsprodukter kryper allt lägre ner i åldrarna.

När en produkt hyllas på sociala medier strömmar unga till butikerna, som ofta skyltar utefter vad som trendar på Tiktok.

Hudvård bland barn vanligt i Södertälje

Konsumtionsmönstret bland barn och unga är något som personal på två stora butikskedjor i Södertälje också märkt tydligt.

De berättar att barn i mycket ung ålder efterfrågar produkter de sett på sociala medier, som ofta är dyra och dessutom kan vara skadliga.

När SVT möter unga i Södertälje centrum delar även de sina tankar om användning av hudvårdsprodukter och bekräftar att de ofta influeras av Tiktok vid köp.

Starta klippet för att höra röster från fyra unga tjejer i Södertälje om hudvårdsprodukter.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.