Tidningen Affärsvärlden rapporterade i fredags att Scania fått Northvolts batterifabrik i Västerås i pant för ett lån om 100 miljoner dollar, och att Södertäljeföretaget förhandlat sig till förmånliga villkor.
– Vi är såklart helt med i bilden. Vi har representanter i bolagsstyrelsen som har varit med och tagit de här besluten, säger Michael Lyngsie, som leder den anrika verkstadsklubben med omkring 5 000 medlemmar på Scania i Södertälje.
Northvolt beskrivs vara i finansiell kris och vd:n har just avgått, på vilket sätt känner ni er trygga med det här?
– Vi ska göra som Scania brukar göra: Om en leverantör har problem kan vi stötta på olika sätt. Det är inget ovanligt att vi lånar pengar till eller tar förordrar av kunder, och det är inte någon skillnad på Northvolt, säger Michael Lyngsie, som suttit i bolagsstyrelsen sedan 2018.
– Vi är beroende av att de fortsätter att leverera och då kan vi göra vissa saker för att stötta dem med det.
Ansökte om rekonstruktion
Lyngsie säger också att de ”bakomliggande detaljerna kring lån och säkerheter” varit avgörande i Scanias beslut att bevilja lånet på omkring 1,1 miljarder kronor till Northvolt, som är Scanias enda batterileverantör.
I Scaniaägaren Tratons styrelse ”finns också enighet där alla arbetstagare står bakom beslutet”, säger Lyngsie.
Det var i onsdags som batteritillverkaren Northvolt ansökte om rekonstruktion i USA. Bland annat står nio miljarder i svenska pensionspengar på spel efter vad grundaren Peter Carlsson beskrivit som att det gått ”grus i maskineriet i uppskalningen av cellproduktion i Skellefteå”.