De fortsatta problemen för batteritillverkaren Northvolt påverkar också lastbilsjätten Scania i Södertälje – i deras satsning på ett hållbart transportsystem.
Och Scanias hållbarhetschef Fredrik Nilzén håller fast vid den satsningen.
– Vi tror på omställningen och vi har bestämt oss för att driva det här skiftet, säger han.
Har haft det svårt
Batterijätten Northvolt, där Scania även är delägare, levererar de battericeller som är nödvändiga för batteriproduktionen i Södertälje.
Scania har också investerat i Northvolt ett flertal gånger – en stor investering skedde bland annat 2018 med 100 miljoner kronor.
Men de senaste två åren har företaget haft stora problem med att få fart på batteritillverkningen, vilket bland annat drabbat lastbilstillverkaren Scania. Fabrikens produktion har den senaste tiden legat på bara en bråkdel av kapaciteten.
”Den enda framtiden vi ser”
Scania gick också offentligt ut under våren 2024 och beklagade att färre batterileveranser från Northvolt försenade Scania i deras omställning till fler ellastbilar.
Men Fredrik Nilzén konstaterar att det kostar pengar att vara uthållig.
– Det här är den enda framtiden som vi ser. Om omställningen inte sker med högre hastighet har planeten och samhället stora problem, säger han.