De verbala hoten på akutmottagningen i Södertälje kommer främst när patienter och anhöriga när väntetiden blir för lång eller att patientavgiften är orättvis. Vi följer med akutmottagningens enhetschef Susanne Karlsson till receptionen där de flesta verbala hoten förekommer.
– Det är just här som patienterna får betala sin patientavgift. Det är även här som kassapersonalen möter patienten och då kan bli aggressiv.
Nolltolerans mot hot
I slutet av 2013 införde sjukhuset en nolltolerans mot hot och våld i verksamheten. Det gjordes samtidigt som många andra sjukhus tog samma initiativ och förhoppningen var att händelserna skulle minska i antal något som har skett på just akutmottagningen.
– Jag tror att det beror på att vi fokuserat på nolltolerans och att vi haft en tät kontakt med säkerhetsavdelningen, säger Susanne Karlsson.
Du pratar om nolltolerans, vad innebär det i praktiken?
– Att vi inte ska tåla någon form av okvädesord. Inte ens verbala ska vi behöva motta. Även det ska rapporteras till mig och det rapporteringssystemet vi har på sjukhuset.
”En situation vi får acceptera”
Avvikelserna i form av hot och våld har minskat de senaste åren på akutmottagningen men på sjukhuset som helhet ligger det fortfarande kvar på samma nivå med drygt 20 allvarligare incidenter per år.
– Jag tror det är så här det ser ut eftersom vi inte vet vilka människor som rör sig här så det är något vi får acceptera. Men vi får fortsätta jobba proaktivt och förebyggande, säger Melina Mellin som är säkerhetschef på sjukhuset.
Antalet rapporterade händelser om hot/våld Södertälje sjukhus
År: antal
2014: 23
2013: 22
2012: 24
2011: 22