Lina Axelsson Kihlblom tittar in i kameran, och ett barn som sitter på en stol, fötterna syns

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se hur Eskilstunas högsta skolchef Axelsson Kihlblom reagerar på att en barnskötare hanterat förskolebarn genom att placera dem på en stol i ett stängt rum. Foto: Serafia Olausson/SVT

Barnskötare använde ”tråkiga stolen” för att hantera barn på förskola i Eskilstuna

Uppdaterad
Publicerad

En barnskötare i Eskilstuna ska ha använt sig av en metod kallad den ”tråkiga stolen” – där barn har fått sitta på en stol i ett stängt rum på förskolan.

– Ärenden av denna natur gör mig arg, säger skolchefen Lina Axelsson Kihlblom.

Eskilstuna kommun utreder just nu händelsen.

– Om vi upptäcker att metoder används som inte bygger på beprövad erfarenhet och vetenskap kommer vi sätta stopp för det, säger Lina Axelsson Kihlblom, förvaltningschef barn- och utbildningsförvaltningen.

Jobba tillsammans

För att undvika att personalen använder liknande metoder i framtiden tror hon att en nyckel är att ta hjälp av varandra.

– Det är viktigt att jobba kollegialt och att vi har ett ökat antal välutbildade förskollärare i Eskilstuna kommuns förskolor. Det är ett sätt att kvalitetssäkra att personalen inte på egen hand utvecklar metoder som inte bygger på vetenskap.

Många kränkningsanmälningar

I Eskilstuna kommun görs nästan hundra kränkningsanmälningar inom förskolan årligen.

– Det är framförallt barn som har kränkt andra barn och det är viktigt att vi får in anmälningar så att vi kan utreda och åtgärda. Ett fåtal av anmälningarna rör vuxna som har kränkt barn och där ringer det alltid klockor för oss och vi utreder och vidtar åtgärder så fort vi kan säkerställa att en kränkning har gjorts.

Se mer i klippet: Så fick skolledningen kännedom om händelsen på förskolan i Eskilstuna– förvaltningschef Lina Axelsson Kihlbloms reagerar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.