En grupp barn står med uppsträckta händer framför en ledare som dansar på en scen. Barnen är engagerade och deltar aktivt i aktiviteten, medan bakgrunden består av en tegelvägg och ljudutrustning. Ledaren är klädd i en ljus tröja och shorts.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör vad eleverna tyckte om dansen i klippet. Foto: Jennifer Berg Eidebo/SVT

De dansar för psykisk hälsa – i protest mot skolnedläggning

Publicerad

Dansa för livet är ett projekt för att förebygga psykisk ohälsa bland unga och genomförs på skolor runt i Sverige. På Årbyskolan i Eskilstuna lade man under fredagen till ännu ett budskap.

– Med tanke på nedläggningen av högstadiet kände vi att vi vill göra det här tillsammans, säger idrottsläraren Elvira Plummer.

Varannan 15-åring lider av psykiska besvär, enligt projektet dansa för livet. Därför genomförs projektet på skolor runt om i landet, som förutom koreograferad dans består av utbildningsmaterial som skolorna arbetar med.

– Det är många ungdomar som mår dåligt i dag. Det är stress, mycket händer på sociala medier. Om vi pratar om det så tror jag att vi har vunnit mycket, säger Elvira Plummer.

Hon tror också att dansen kan hjälpa till med elevernas självförtroende och självkänsla.

– Dans är en del av idrott som får många att känna sig lite obekväma, vi försöker bryta det.

En sista dans med högstadieeleverna

Elvira Plummer hoppas att skolan kommer att fortsätta dansa för livet i framtiden, men då blir det utan högstadieeleverna då högstadiet på Årbyskolan ska läggas ner.

– Vi vill visa att vi står enade och är en fristad för våra elever. Med tanke på nedläggningen kände vi att vi vill göra det här tillsammans. Vi har inte förlikat oss med det beslutet som våra politiker tog, säger Elvira Plummer.

Se hur eleverna dansade i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.