Den 1 september slutar Dagny Widén från Nyköping att köra bil. Hon bestämde sig på midsommarafton, när hon satt i bilen på väg mot sin son.
– Mot slutet var det 90 och det vill jag inte köra i, så jag låg i 80. Då blev det kö bakom mig och så ska det inte vara. Jag vill inte var en bromskloss i trafiken. Jag tror det var då jag bestämde mig, säger hon.
LÄS MER: Systemfel gör att fler körkort inte dras in
Egentligen känner Dagny Widén sig inte orolig när hon kör, några riktiga problem har hon inte upplevt. Men för henne handlar det om att få ta beslutet själv, innan något händer och medan det fortfarande är ett val.
– När man blivit så här gammal vet man inte hur man reagerar om det blir en situation, det vet jag inte själv hur jag gör, och det vill jag inte utsätta mig själv eller andra för.
Ser många gamla som borde sluta
Efter att två allvarliga trafikolyckor inträffat på en vecka har Transportstyrelsen gått ut med att man vill se att fler körkort dras in. Själv tycker Dagny Widén att fler borde följa hennes exempel, och lämna bilen hemma frivilligt.
– Jag ser ju många väldigt gamla, i synnerhet gubbar, som har problem i trafiken, säger hon.
”Jag har väl kört klart”
En annan som valt att sluta köra bil är Anita från Strängnäs. För henne var det inte åldern som låg bakom beslutet, utan en alzheimersdiagnos.
Någon otrygghet upplevde hon inte, men precis som Dagny Widén ville hon sluta själv innan hon började uppleva allvarliga problem.
– Jag har kört väldigt mycket tidigare, så jag har väl kört klart, säger hon.
Maken får köra för båda
Beslutet att sluta tog hon tillsammans med sin man Erik, som nu får vara den som kör för dem båda. Men även han räknar med att behöva sluta någon gång.
– Det inser jag att jag kommer att göra så småningom, man blir ju inte yngre, säger Erik.
LÄS MER: Tänk på det här om du har en anhörig som inte ska köra bil
Något som diskuterats mycket den senaste tiden är om det inte borde införas obligatoriska körkortskontroller för äldre och personer med demens. För Anita var det aldrig någon läkare som frågade henne om bilkörningen.
– Det var ingen kontroll, utan det beslutet fattade vi själva. Man skulle kunna fundera på att införa ett sådant system, man kontrollerar ju att bilen fungerar. Kanske skulle man kontrollera att människan också fungerar, säger Erik.