Det är ett nästintill omöjligt uppdrag för läkare att hålla koll på alla äldre som inte längre bör köra bil, menar Läkarförbundet. Foto: TT/Rickard Eriksson/Läkarförbundet

Läkarförbundet: Systemfel och läkarbrist gör att fler körkort inte dras in

Uppdaterad
Publicerad

Transportstyrelsens chefsläkare Lars Englund anklagar läkare för att inte våga dra in äldres körkort – trots att de inte bör köra bil. Samtidigt säger infrastrukturministern Tomas Eneroth (S) att han är beredd att agera.

Men Läkarförbundet menar att det handlar om systemfel och läkarbrist.

– Det är väldigt allvarligt att patienter i Sverige inte har en fast läkarkontakt, vilket bidrar till att många som inte borde köra bil kan fortsätta med det, säger ordförande Heidi Stensmyren.

Enligt en undersökning av Transportstyrelsen är det bara en av tio demenspatienter som läkarna anmäler för att inte vara lämpliga förare.

Läkare är skyldiga att anmäla sina patienter till Transportstyrelsen om de anser dem vara olämpliga förare. Men det finns ett undantag som innebär att läkaren istället kan komma överens med patienten muntligt om att denne inte ska sätta sig bakom ratten.

äldre i trafiken

– Det bör dokumenteras i journalen och det är en allvarlig brist att sjukvården inte har möjlighet att följa upp patienter, säger Läkarförbundets ordförande Heidi Stensmyen som också är specialistläkare på Danderyds sjukhus i Stockholm.

”Vågar inte anmäla”

Efter flera uppmärksammade trafikolyckor där äldre personer varit inblandade säger Transportstyrelsens egen chefsläkare Lars Englund att ”doktorerna inte vill hålla i yxan” och att det är tiotusentals människor varje år som blir olämpliga som bilförare.

LÄS MER: Transportstyrelsen vill dra in äldres körkort

Nu säger även infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) att han är beredd att agera som ansvarig minister för myndigheten – om det finns underlag.

– Det är ytterst allvarligt när det sker sådana här olyckor där äldre har varit inblandande, och skulle det visa sig att det finns en överrepresentation av olyckor som orsakas av äldre, så måste jag vara beredd att agera, säger Tomas Eneroth till TT.

Systemfel och resursbrist

Läkarförbundet menar att resurserna inte finns för att följa upp och kontrollera om äldre personer ska få köra bil eller inte.

– Det är väldigt allvarligt att patienter i Sverige inte har en fast läkarkontakt, vilket bidrar till att många som inte borde köra bil får fortsätta med det för att deras hälsotillstånd inte följs upp. Men vi kan inte heller göra hälsokontroll på alla och kommer patienten inte till oss är det också svårt att upptäcka.

LÄS MER: Tänk på det här om du har en anhörig som inte ska köra bil

Vore det inte lättare att undantaget om en muntlig överenskommelse mellan läkare och patient tas bort och att läkaren blir tvungen att anmäla samtliga fall till Transportstyrelsen?

– Det finns gråzoner som gör att det skulle bli problematiskt. Det kan till exempel vara så att en patient på grund av sitt hälsotillstånd inte ska köra bil under en viss period, men sedan efter rehabilitering kan köra igen, säger Heidi Stensmyren.

Vad kan ni göra åt problemet?

– Vi driver att alla patienter måste ha en medicinansvarig läkare och en fast läkarkontakt i primärvården som kan följa patienten, men besluten måste fattas på politisk nivå.

LÄS MER: Äldre kvinna död efter bilolycka vid vårdcentral

”Huvudregeln ska vara att anmäla”

På Transportstyrelsen pågår en utredning som ska visa hur många av de äldre som dödas och skadas, eller skadar andra, i trafiken som har sjukdomar som kan göra att man blir olämplig som förare. Det kan även bli aktuellt att skärpa reglerna för läkarnas anmälningsplikt, menar Lars Englund, chefsläkare på Transportstyrelsen.

– Budskapet i läkarkåren måste vara tydligt att överenskommelsen ska gälla i undantagsfall och att huvudregeln ska vara att anmäla till Transportstyrelsen, sa han i Aktuellt på onsdagskvällen.

Han påpekar dock, liksom Heine Stensmyren, att det finns situationer när man behöver se hur en sjukdom utvecklar sig innan man kan bedöma säkert om man är lämplig att ha körkort eller inte.

– Att ha en tidsbegränsning på en sådan muntlig överenskommelse skulle kunna vara en väg att gå, säger Lars Englund.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

äldre i trafiken

Mer i ämnet