Varje år återkallar Transportstyrelsen mellan 8.000 och 9.000 körkort på grund av förarens hälsotillstånd. Foto: TT

Tänk på det här om du har anhörig som borde sluta köra bil

Uppdaterad
Publicerad

Att sluta köra bil efter många år är inte bara en svår omställning, utan kan även vara en känslig fråga för många. Om en person som inte längre lämpar sig som förare inte tar beslutet själv, behöver kanske en anhörig agera för att få personen att släppa ratten.

– Det är en känslig fråga. Men förmedla att du av kärlek vill att den anhörige ska se över sin lämplighet som förare, säger psykologen Catarina Lundberg.

På Trafikmedicinskt centrum på Karolinska sjukhuset i Huddinge görs utredningar och lämplighetsbedömningar för körkortsinnehav hos personer med sjukdomar eller skador.

Enhetschefen och psykologen Catarina Lundberg säger att det finns några saker man kan tänka på när man ska ha ett samtal med en anhörig som kanske borde sluta köra bil. 

äldre i trafiken

– Det är väldigt känsligt, ja. Men förmedla både att du är rädd om din anhörige och att det är av kärlek som du har samtalet. Men även att personens körning kan drabba andra människor om något skulle hända, säger hon.

LÄS MER: Transportstyrelsen vill dra in äldres körkort

Man kan även tillägga att äldre personer är mer ömtåliga och skulle de råka ut för en olycka så är risken stor att de skadar sig.  

– Ibland kan man använda argumentet att det är bättre att sluta på topp, att sluta köra när man är som bäst, säger Catarina Lundberg. 

Uppmuntra personen att göra en läkarundersökning 

Varje år återkallar Transportstyrelsen mellan 8.000 och 9.000 körkort på grund av förarens hälsotillstånd. Vanliga skäl är demens, olika ögonsjukdomar eller stroke. En läkare ska anmäla sin patient till Transportstyrelsen om en sjukdom gör patienten till en olämplig förare.

LÄS MER: En person död efter att 80-åring trampat på fel pedal

LÄS MER: Barn skadade i trafikolycka i Tierp

– Mitt främsta tips är att få personen att gå till läkaren så att läkaren kan göra en bedömning. De flesta äldre har redan en kontakt med läkare och går med på att göra en undersökning, säger Lars Englund, chefsläkare på Transportstyrelsen.

Fräscha upp körkunskaperna

På vissa körkortsskolor erbjuds kurser för att fräscha upp körkunskaperna och man kan även göra frivilliga körprov. Lars Englund föreslår en kombination av läkarundersökning och kurs hos körskolan. 

– Det är dock viktigt att inte vara överdrivet orolig. Man blir inte automatiskt en dålig förare bara för att man blir äldre eller för att kroppen förändras. Det är viktigt att vara observant på varningstecken på sjukdomar som påverkar omdömet, som till exempel demens, säger han. 

På Transportstyrelsens hemsida finns en informationsbroschyr om äldre och bilkörning, som även innehåller fler praktiska tips på hur man kan samtala om ämnet. 

Var konstruktiv i samtalet 

Om du vill uppmuntra någon att sluta köra bil själv är det är viktigt att vara konstruktiv och komma med praktiska alternativ till hur personen ska kunna fortsätta ha en mobilitet. 

– Finns det människor i personens närhet, kanske ett barn eller barnbarn, som kan erbjuda sig att köra personen? Kolla upp om färdtjänst skulle kunna vara ett alternativ, säger Catarina Lundberg.

LÄS MER: Hårdare regler för äldre bilister i Schweiz

Om personen vägrar  

Om en person, trots påtryckningar från familj och anhöriga, vägrar sluta köra bil eller inte går med på att göra en läkarundersökning finns det ytterligare ett alternativ.  

– Man kan göra en anmälan till Transportstyrelsen och förklara varför man anser att personen inte lämpar sig som förare längre. Då kontaktar myndigheten personen och kan kräva att personen inom en viss tid ska skicka in ett läkarintyg som styrker den medicinska lämpligheten att ha ett körkort, berättar Lars Englund på Transportstyrelsen.  

En sådan anmälan kan även göras anonymt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

äldre i trafiken

Mer i ämnet