Footway, som även står bakom varumärken som Sportamore och Stayhard, har brottats med lönsamhetsproblem och hade under en tid konkurshot hängande över sig. I somras gick företaget in i rekonstruktion men meddelade i förra veckan att rekonstruktionen ska vara avklarad om ett par veckor. Detta sedan fordringsägare gått med på skuldnedskrivningar.
– Vi har märkt av att våra konsumenter har haft det tufft och att det är en tuff marknad, säger Jesper Dahlkvist, företagets logistikchef i Kjula.
Svenskarna konsumerar mindre
Den svenska e-handeln har genomgått ett stålbad och minskat försäljningen under mer än två år i rad. Det visar organisationen Svensk handels barometer som presenterades nyligen.
– Det är uppenbart att svenskarna har mindre i plånboken och där av konsumerar mindre, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk handel.
Lägger mindre på onlineshopping
För handlarna blev julhandeln en besvikelse och fjolårets sista kvartal minskade omsättningen inom e-handeln med 11 procent jämfört med samma period året innan. Därmed minskade omsättningen för nionde kvartalet i rad.
– Den underliggande trenden är att man fortsätter att e-handla men man köper för mindre belopp, säger Ljungberg.
Bolag med försäljning utomlands gynnas
Det finns dock en del bolag som det går riktig skapligt för och det är, enligt Ljungberg, företag som har försäljning till konsumenter i utlandet. Dessa har gynnats av den svagare kronan.
– Där har vi några bolag som har tuffat på riktigt, riktigt bra.
Häng med till e-handlarens jättelager utanför Eskilstuna och se robotarna som jobbar med djuplagret.