– Barn som kommer från riktigt stora grupper i de nybyggda förskolorna har svårare att knyta an. Det är skrämmande, säger förskolläraren Sandra, som egentligen heter något annat. Foto: Patrick Sörquist/TT

Förskolläraren Sandra: ”I bästa fall delas barnen i två timmar”

Uppdaterad
Publicerad

– I bästa fall tillbringar barnen några timmar ett par dagar i veckan i den mindre gruppen. Men min chef skulle säga hela dagarna fram till mellis.

Sandra, som egentligen heter något annat, jobbar på en stor förskola i Eskilstuna som får statsbidrag för att minska barngrupperna – och där man angett fler avdelningar till Skolverket än vad som i verkligheten finns.

Där har man räknat gruppindelningar inom avdelningar när underlaget lämnats till Skolverket, enligt instruktion från barn- och utbildningsförvaltningen.

SVT granskar barngrupper i förskolan

”I bästa fall två timmar”

Enligt Skolverkets definition är en barngrupp den grupp där barnet tillbringar större delen av sin dag. Men Sandra berättar att så inte är fallet på den förskola där hon jobbar.

– På måndagar och fredagar är det planering på avdelningarna och då har vi varandras barn under tiden, då blir det cirka 40 barn i gruppen. Tisdagar är det många möten, och då är det också svårt att dela in oss i grupper. Onsdagar och torsdagar delar vi in oss, och då blir det i bästa fall i två timmar.

Barnen vet inte sin ”grupp”

Vet exempelvis Oskar, tre år, vilken mindre grupp han tillhör och tillbringar han större delen av sin tid där?

– Tyvärr – det vet han inte. Och han tillbringar inte större delen av sin tid där.

Växlar det vilka som är med i den mindre gruppen?

– Ja. Och ofta är alla inne på avdelningen samtidigt även om de sprider ut sig där.

Bra med statsbidrag

Sandra påpekar dock att statsbidraget ändå har gjort det bättre, eftersom de kunnat anställa fler pedagoger på förskolan.

– I stort har det blivit bättre, och vi försöker på olika sätt att dela upp oss vilket ger bättre samtal med barnen och bättre möjlighet att se alla. Så pengarna gör ju nytta, kvaliteten har blivit bättre. Men det är ju inte riktigt så här det var tänkt.

Hur påverkas barnen av stora grupper upplever du?

– I alla våra utvärderingar så ser vi att när vi delar barnen mycket så klarar de i högre grad att vara bra kompisar. Problem som adhd och liknande minskar också. Barnen fungerar bättre i mindre grupper och tillägnar sig kunskap bättre. Jag märker också att barn som kommer från riktigt stora grupper i de nybyggda förskolorna har svårare att knyta an. Det är skrämmande, säger Sandra.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar barngrupper i förskolan

Mer i ämnet