Patrik Wunderlich på hyresgästföreningen

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se Patrik Wunderlich på Hyresgästföreningen förklara varför han anser att rabatt på en lägenhet inte kan jämföras med andra produkter, och hur renovering av lägenheter har gjort dem svåra att hyra Foto: SVT

Hyresgästföreningen: Ta ett snack med hyresvärden – be om lojalitetsrabatt

Publicerad

Hyresgästföreningens förhandlare Patrik Wunderlich ser negativt på att vissa lägenheter rabatteras samtidigt som lojala hyresgäster får höjda hyror.

– Det är problematiskt på flera sätt, säger han.

Det här är ett fenomen som han sett bli allt vanligare. Fastighetsbolag lockar hyresgäster till bostäder med rabatter på tusentals kronor.

Enligt fastighetsbolaget Willhem är det inget konstigt och skiljer sig inte från hur andra företag, som bilhandlare och mataffärer, ger extraerbjudanden till nya kunder.

Men det är en jämförelse man bör undvika, säger Patrik Wunderlich.

– En bostad är en mänsklig rättighet i botten, det är inte en bil eller en rabatt hos Ica. Möjligheten att flytta är mycket mindre än möjligheten att välja en annan bil.

Konkret tips till hyresgäster – för rabatt på hyran

Men, menar han, eftersom det är argumentet som används av hyresvärden kan trogna hyresgäster ifrågasätta varför de inte ges rabatt.

– Om du exempelvis tecknar mobil- eller internetabonnemang får du ofta nykundsrabatter, men där finns ju också lojalitetsprogram för att hålla kvar kunden.

– Jag skulle ta ett snack med min hyresvärd.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.