Vd för Oxelösunds hamn framför en hög med järnskrot – en man i en gul reflektionsjacka.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Från kol till järnskrot – se hamnens vd Staffan Thelander berätta om hur omställning påverkar Oxelösunds hamn. Foto: Robin Hult/SVT

Jätteomställning väntar i Oxelösunds hamn – då SSAB går över till fossilfritt stål

Uppdaterad
Publicerad

1,5 miljoner ton järnskrot. Så mycket ska Oxelösunds hamn kunna ta emot varje år när SSAB ställer om till fossilfritt. När kolet byts ut måste hamnen nu investera stort för att kunna möta framtiden.

– Vi behöver mer löpmeter kaj för att kunna ta emot alla fartyg, säger hamnens vd Staffan Thelander.

Den huvudsakliga beståndsdelen i stålframställningen kommer vara järnskrot när SSAB planerar att kunna tillverka det på fossilfri väg med hjälp av den ljusbågsugn som nu börjat byggas.

Det behövs då dels mer el till fabriken, ett omdiskuterat kraftledningsprojekt som nu är inne i byggnadsfasen. Men det innebär också att den nuvarande huvudingrediensen kol försvinner och ersätts av mycket stora mängder järnskrot – något som kräver en ökad kapacitet.

Kraftledningen genom Sörmland

”Jättestor investeringssumma”

Oxelösunds hamn AB ägs gemensamt i lika delar av SSAB och Oxelösunds kommun. I styrelsen sitter representanter från båda parterna och det är där som beslutet om de nödvändiga investeringarna fattas.

– Det är klart att det är en jättestor investeringssumma som måste till för att vi ska kunna möta kundens behov, säger Staffan Thelander.

– Det är det största som hänt hamnen på 75 år.

Risk för mer buller

Ungefär 1,5 miljoner ton skrot om året ska kunna hanteras. Det gör att hamnens personal kan få göra sig beredda på andra arbetsuppgifter – och boende i närheten kan få vänja sig vid mer skrammel vid hanteringen av metallen.

– Det finns miljöaspekter kring buller, säger Staffan Thelander.

Se i videon ovan: Staffan Thelander berättar och visar detaljerna – varför måste hamnen investera och ställa om?

SÅ FUNKAR LJUSBÅGSUGNEN

  • Masugnarna byts ut mot en ljusbågsugn
  • Järnskrot är den huvudsakliga materialkällan
  • Kol (koks efter omarbetning) försvinner ur processen
  • Ny värmekälla blir el istället för eldning av kol

OXELÖSUNDS HAMN

  • Ägs gemensamt av SSAB och Oxelösunds kommun
  • Största djup är 16,5 meter vilket gör att hamnen kan ta emot alla fartyg i Östersjön
  • Antalet anställda är totalt 230 personer, varav ett 50-tal tjänstemän

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kraftledningen genom Sörmland

Mer i ämnet