Den huvudsakliga beståndsdelen i stålframställningen kommer vara järnskrot när SSAB planerar att kunna tillverka det på fossilfri väg med hjälp av den ljusbågsugn som nu börjat byggas.
Det behövs då dels mer el till fabriken, ett omdiskuterat kraftledningsprojekt som nu är inne i byggnadsfasen. Men det innebär också att den nuvarande huvudingrediensen kol försvinner och ersätts av mycket stora mängder järnskrot – något som kräver en ökad kapacitet.
”Jättestor investeringssumma”
Oxelösunds hamn AB ägs gemensamt i lika delar av SSAB och Oxelösunds kommun. I styrelsen sitter representanter från båda parterna och det är där som beslutet om de nödvändiga investeringarna fattas.
– Det är klart att det är en jättestor investeringssumma som måste till för att vi ska kunna möta kundens behov, säger Staffan Thelander.
– Det är det största som hänt hamnen på 75 år.
Risk för mer buller
Ungefär 1,5 miljoner ton skrot om året ska kunna hanteras. Det gör att hamnens personal kan få göra sig beredda på andra arbetsuppgifter – och boende i närheten kan få vänja sig vid mer skrammel vid hanteringen av metallen.
– Det finns miljöaspekter kring buller, säger Staffan Thelander.
Se i videon ovan: Staffan Thelander berättar och visar detaljerna – varför måste hamnen investera och ställa om?
SÅ FUNKAR LJUSBÅGSUGNEN
- Masugnarna byts ut mot en ljusbågsugn
- Järnskrot är den huvudsakliga materialkällan
- Kol (koks efter omarbetning) försvinner ur processen
- Ny värmekälla blir el istället för eldning av kol
OXELÖSUNDS HAMN
- Ägs gemensamt av SSAB och Oxelösunds kommun
- Största djup är 16,5 meter vilket gör att hamnen kan ta emot alla fartyg i Östersjön
- Antalet anställda är totalt 230 personer, varav ett 50-tal tjänstemän