En person tar fram en färgglad förpackning från ett lager av inslagna lådor utomhus, omgiven av träd och gräs. Det är en grå himmel i bakgrunden.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Det handlar om marknadsföring för att lyckas. Hör godisexportören Jesper Karlsson i klippet. Foto: SVT

Jesper från Katrineholm vill ta det svenska godiset till USA

Publicerad

Katrineholmaren Jesper Karlsson saknade det svenska godiset under sina resor så mycket att tanken på ett exportföretag började ta form.

– När jag kom hem talade min mamma om att det hade blivit populärt med svenskt godis i USA och då tänkte jag att vi kör, säger han.

Företaget startade i slutet av sommaren. De exporterar godis till bland annat USA och Sydkorea.

– Inledningsvis gick det dåligt, men nu börjar det se bättre ut. Samtidigt finns det en osäkerhet som egenföretagare, man vet aldrig hur det kommer att se ut. Skulle jag misslyckas har jag i alla fall lärt mig något av det, säger Jesper Karlsson.

Kompanjon i USA

Det är framförallt sociala medier och inlägg av olika influensers som gjort att intresset för svenskt godis har ökat i USA. Att just det svenska godiset fått ett uppsving är ingen överraskning för Jesper.

– Har ni varit i USA så vet ni att det svenska godiset slår amerikanskt med hästlängder, säger han.

Jesper har planer på att flytta delar av verksamheten dit och det finns redan en kompanjon på plats som har koll på regelverk med mera.

Kunder via Google

Kunderna hittar han via bland annat via Google men även Jespers egna kontaktnät betyder mycket.

– Det är mycket som sprids från mun till mun.

Varje vecka levereras 4–5 lastpallar med godis hem till Jesper som paketerar om för vidare transport.

– Mina amerikanska kunder föredrar skumgodis, sött och surt, men ingen gillar lakrits säger han.

”Bara kör!” I klippet berättar 24-årige Jesper Karlsson hur man kan tänka om man är ung och vill starta företag.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.