Företaget startade i slutet av sommaren. De exporterar godis till bland annat USA och Sydkorea.
– Inledningsvis gick det dåligt, men nu börjar det se bättre ut. Samtidigt finns det en osäkerhet som egenföretagare, man vet aldrig hur det kommer att se ut. Skulle jag misslyckas har jag i alla fall lärt mig något av det, säger Jesper Karlsson.
Kompanjon i USA
Det är framförallt sociala medier och inlägg av olika influensers som gjort att intresset för svenskt godis har ökat i USA. Att just det svenska godiset fått ett uppsving är ingen överraskning för Jesper.
– Har ni varit i USA så vet ni att det svenska godiset slår amerikanskt med hästlängder, säger han.
Jesper har planer på att flytta delar av verksamheten dit och det finns redan en kompanjon på plats som har koll på regelverk med mera.
Kunder via Google
Kunderna hittar han via bland annat via Google men även Jespers egna kontaktnät betyder mycket.
– Det är mycket som sprids från mun till mun.
Varje vecka levereras 4–5 lastpallar med godis hem till Jesper som paketerar om för vidare transport.
– Mina amerikanska kunder föredrar skumgodis, sött och surt, men ingen gillar lakrits säger han.
”Bara kör!” I klippet berättar 24-årige Jesper Karlsson hur man kan tänka om man är ung och vill starta företag.